افزايش ۳۰ درصدي توليد زعفران در خراسان رضوي

توليد زعفران در خراسان رضوي تا پايان بهمن امسال ۳۰ در صد نسبت به پارسال افزايش داشته است.

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوي با بيان اينکه اميدواريم در اسفندماه اين روند صعودي ادامه داشته باشد گفت: از ابتداي امسال تا پايان آذر ۱۰۴ تن و ۹۲۱ کيلوگرم زعفران به ارزش ۱۴۹ ميليون و ۴۸۶ هزار دلار به خارج از کشور صادر شده است در حاليکه که در مدت مشابه پارسال ميزان صادرات زعفران در  خراسان رضوي ۸۰ تن و ۴۷۲ کيلوگرم معادل ۱۱۶ ميليون و  ۸۸۰ هزار دلار بود.

غلامرضا ميري افزود : تربت حيدريه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه ولات در جنوب خراسان رضوي به عنوان بزرگ ترين توليدکنندگان زعفران خراسان و جهان به شمار ميروند.

وي با بيان اينکه  تاکنون رکودي درباره توليد زعفران رخ نداده است گفت: توليد انحصاري زعفران در دنيا مربوط به ايران است و ما اولين تامين کننده زعفران بازار جهاني هستيم.

وي افزود : هم اکنون ايران با توليد ۹۲ درصد از نياز زعفران دنيا انحصارگر اين محصول است .

وي با اشاره به اينکه توليد انحصاري زعفران نبايد ما را مغرور کندگفت : در حال حاضر ايران سالانه ۳۰۰ تن زعفران توليد مي‌کند و اين در حالي است که سهم ساير کشورهاي جهان روي هم رفته يک و نيم  درصد از کل توليد جهاني است.

غلامرضا ميري با بيان اينکه هم‌اکنون قيمت زعفران از ثبات نسبي برخوردار است، گفت: در بازار زعفران قيمت‌ها روند صعودي نداشته، به طوري که هم‌اکنون هر کيلوگرم زعفران دسته ۴ ميليون و ۵۰ هزار تومان، قيمت زعفران پوشال بين ۴ ميليون و ۴۵۰ هزار تومان تا چهارميليون و ۷۰۰ هزار تومان، زعفران سرگل چهار ميليون و ۷۰۰ هزار تومان تا چهارميليون و ۷۵۰ هزار تومان و در نهايت قيمت زعفران نگين بين پنج ميليون و ۱۰۰ هزار تومان تا پنج ميليون و ۳۰۰ هزار تومان معامله مي‌شود.

خراسان رضوي رتبه اول توليد زعفران در کشور را داراست.