اعطای مشوق‌های صادراتی برای سیب/ واردات فقط ۴ میوه مجاز است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی خبر از اعطای تسهیلات و مشوق‌های صادراتی برای صادرات سیب مازاد کشاورزان داد.

به گزارش اگری پرس؛

علی‌ اکبر مهرورز امروز در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه بین‌المللی گوشت و فرآورده‌های گوشتی حلال در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش صادرات ۲۰ کشور در سال جاری و باقی ماندن محصولات کشاورزی بر روی دستشان گفت: وضعیت تولید سیب درختی در سال گذشته بسیار مناسب بود و سال آوری برای تولید این محصول به حساب می‌آمد اما وضعیت تولید سیب در ماههای ابتدایی سال جاری در مقایسه با سال گذشته کاهش داشت  و سیبی برای صادرات نداشتیم.

وی افزود: برای صادرات مازاد سیبی که اکنون و در این مقطع وجود دارد تسهیلات و مشوقات صادراتی اعطا می‌شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی از یک ماه گذشته خرید تضمینی سیب درختی درجه ۳ کشاورزان را به منظور حمایت از تولید این محصول آغاز کرده و به قیمت هر کیلوگرم ۳۵۰ تومان تا ۳۶۰ تومان خریداری می‌کند.

مهرورز در واکنش به دلایل افزایش واردات برنج به کشورمان در ماههای نخست سال جاری اظهار کرد: دلیل افزایش واردات برنج به کشور در ماههای نخست سال جاری کنترل واردات غیررسمی و قاچاق این محصول بوده است.

بنابراین گزارش بر اساس اعلام دلیل انجمن واردکننده برنج کشورمان در سال جاری هیچ‌گونه واردات غیررسمی برنج به کشور وجود نداشته است.

کشاورز در این خصوص اذعان داشته است که کاهش تعرفه‌های واردات برنج به کشور عامل وارد نشدن برنج قاچاق به کشور بوده است زیرا در این شرایط واردات غیررسمی این محصول دیگر صرفه ندارد.

در ادامه مهرورز گفت: برای ۵ ماه آینده سال نیز دولت تدابیری اندیشیده است که واردات این محصول انجام نشود تا ورود برنج خارجی به کشورمان کنترل شود. همچنین باید توجه داشت که در فصل برداشت برنج داخلی اجازه واردات نمی‌دهیم.

اذعان مقامات دولتی به اختلاط برنج داخلی و خارجی

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی قیمت برنج داخلی را کنترل کرده و از تولید داخلی نیز حمایت می‌کند بنابراین اجازه ورود بیش از اندازه این محصول در ماههای باقیمانده سال را نمی‌دهد.

وی با اذعان به تداخل برنج خارجی و داخلی در بازار مصرف گفت: این امر باعث ضربه خوردن تولید کشاورزان داخلی می‌شود و باید دستگاههای نظارتی جلوی این امر را بگیرند.

این مقام مسئول در خصوص میزان واردات برنج قاچاق به کشور گفت ما اطلاعی در این خصوص نداریم و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این خصوص پاسخگو است اما بر اساس اطلاعات به دست آمده کشفیاتی در این زمینه وجود داشته است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی در خصوص اخبار منتشر شده در ارتباط با واردات کیوی نیوزیلندی به کشورمان گفت: به دلیل سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی واردات میوه به جز ۴ محصول موز، نارگیل، آناناس و انبه که در کشور ما تولید نمی‌شود ممنوع است و واردات نیز در این خصوص نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: چندی پیش توافقنامه‌ای میان تعاونی گیلان و مازندران با یک شرکت نیوزیلندی برای توسعه بازار صادراتی امضا شد اما باز تاکید می‌کنم که این امر منجر به واردات نشده است.

انتهای پیام/