اطلاعی از زمان پرداخت طلب ذرت‌کاران ندارم/ زیرساخت‌ صادرات محصول کشاورزی به روسیه فراهم نیست

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی ایران، با بیان اینکه اطلاعی از زمان پرداخت مابه‌التفاوت خرید ذرت به قیمت تضمینی در بورس کالا به کشاورزان خوزستان ندارم، گفت: علی‌رغم فراهم شدن زمینه صادرات محصول کشاورزی به روسیه، زیرساخت این کار فراهم نیست.

به گزارش اگری پرس به نقل از  خبرگزاری فارس، حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مابه‌التفاوت قیمت تضمینی ذرت که امسال به‌صورت پایلوت در خوستان به اجرا درآمد و این محصول در بورس عرضه شد، چه زمانی به کشاورزان پرداخت می‌شود، گفت:‌ اطلاعی از زمان پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی به کشاورزان ندارم.

وی افزود: امسال طرح خرید ذرت به قیمت تضمینی در بورس کالا به اجرا درآمد و در خوزستان که بزرگ‌ترین تولیدکننده ذرت کشور است، به‌صورت پایلوت ذرت به‌صورت قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد و در کرمانشاه محصول جو به این ترتیب از کشاورزان خریداری شد.

صفایی همچنین در پاسخ به این سؤال که در سال ۹۵ چه محصولاتی به‌صورت قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه می‌شود، اظهار داشت: هنوز برنامه‌ای در این زمینه نداریم، اما برخی محصولات از قبیل چغندر قند توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود.

وی به خرید ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ مقدار ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد.

وی بیان داشت: علی‌رغم کاهش ۱۸ درصدی بارندگی و افزایش نیافتن سطح زیر کشت گندم، تولید این محصول افزایش داشت.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور در مورد ذخیره‌سازی و خرید میوه شب عید امسال، اظهار داشت: امسال تولید محصولات سیب و پرتقال بسیار چشم گیر بود و برای اینکه نگرانی از بابت تأمین میوه شب عید و انتقال آن به استان‌های کشور نداشته باشیم، کار انتقال به استان‌های مختلف، انجام شده است.

وی در مورد میزان خرید و ذخیره‌سازی اظهارنظر نکرد و آن را به آینده موکول کرد.

صفایی در مورد قاچاق میوه هم اظهار داشت: قاچاق میوه به‌صورت گسترده انجام نمی‌شود و غالبا قاچاق میوه از طریق بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور اظهار داشت: البته قاچاق میوه به صرفه‌ نیست و بر اساس شرایط قیمتی که در داخل کشور وجود دارد، این کار کم‌تر صورت می‌پذیرد.

صفایی همچنین در خصوص زیرساخت‌ها و لجستیک کشاورزی (شامل انبارداری، حمل‌ونقل، نگهداری، عرضه و سورت‌بندی) افزود: متأسفانه از لجستیک تخصصی کشاورزی برای عرضه و صادرات محصولات کشاورزی برخوردار نیستیم.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه، اظهار داشت:‌ یکی از اهداف ما در این برنامه سرمایه‌گذاری در توسعه اقتصادی کشاورزی روی بخش لجستیک کشاورزی است و در برنامه‌های آتی، تمرکز اصلی روی گسترش سردخانه‌های کشاورزی است.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور بیان داشت: به این منظور انبارهای راکد و نیمه‌راکد را در سطح کشور شناسایی کرده‌ایم و قصد داریم تا با سرمایه‌گذاری روی آنها و تبدیل آنها به سردخانه‌های تخصصی شرایط لازم برای توسعه اقتصادی کشاورزی را فراهم آوریم.

* فاقد لجستیک تخصصی کشاورزی برای اقتصادی کردن کشاورزی هستیم

صفایی با اشاره به اینکه زمینه لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه فراهم نیست، اظهار داشت: اگرچه گفته می‌شود بازار روسیه، بازار خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران است و صحبت‌هایی هم در این زمینه شده است، اما متأسفانه از سیستم لجستیک لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به این کشور برخوردار نیستیم؛ چراکه تاکنون احساس نیاز نداشتیم.

وی بیان داشت: برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه به‌عنوان مثال نیازمند کانتینرهای سردخانه‌ای دومداره هستیم که چنین کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی و میوه را در کشور در حال حاضر نداریم.

وی افزود: محصول باغی (سیب یا پرتقال) که قرار است به روسیه صادر شود، در داخل کشور باید به‌عنوان مثال باید دمای خاصی داشته باشد و پس از خروج از ایران و وارد شدن به روسیه باید کانتینر حمل میوه، محیط گرمی را برای نگهداری میوه فراهم کند که در حال حاضر، کانتینرهای ما یک‌مداره است و فقط دمای سرد را فراهم می‌کند.

صفایی تصریح کرد: همچنین امکان حمل‌ونقل هوایی سبزیجات را به روسیه در حال حاضر نداریم و برای این منظور باید محموله صادراتی میوه و سبزی به کشور دیگری حمل شود و از آن کشور به روسیه منتقل شود که این اقدام موجب بالا رفتن هزینه‌ صادراتی می‌شود.

وی بیان داشت: بنابراین فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و لجستیک تخصصی کشاورزی موضوعی است که باید روی آن تمرکز شود.

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی اظهار داشت: ۲۲۶ پروژه زیرساخت فنی و مهندسی شبکه‌هی تعاون روستایی کشور شامل ایجاد مراکز عرضه مستقیم کالا ۸۱ مورد، احداث تاسیسات زیرساختی ۸۰مورد و تجهیز و استانداردسازی مراکز خرید ۶۵ مورد، با صرف اعتبار بالغ بر ۸۵۳۳۱۴ میلیارد ریال تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: با اجرای این پروژه‌های ۹۳ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی جدید برای شبکه روستایی کشور ایجاد می‌شود.