استفاده از آب سبز برای ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی/ کشت محصولات آب‌بر گلخانه‌ای می‌شود

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: قرار شده در برنامه ششم توسعه، مناطقی که بالای ۴۰۰ میلی‌متر بارندگی دارند، در راستای صرفه‌جویی در آب از آب سبز استفاده کنیم که ۵۰۰ هزار هکتار برای این کار در نظر گرفته شده است.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛ محمدعلی طهماسبی صبح امروز در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم باغبانی ایران که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، به اهمیت تنوع تولید انواع محصولات باغبانی در کشور اشاره کرد و گفت: انواع محصولات گرمسیری، سردسیری، میوه‌های دانه‌دار و خشکبار در این کشور قابل تولید است که در دولت یازدهم چند طرح در زمینه استفاده از این استعدادها در دستورکار قرار گرفت.

وی با اشاره به شکنندگی کشاورزی کشور در مقابل مسائل آب و آبیاری، خاطرنشان کرد: در همین راستا بحث گلخانه‌ها مطرح شده و قرار است، محصولات آب‌بر مانند سبزی و صیفی به محیط‌های کنترل‌شده مانند گلخانه‌ها انتقال پیدا کند؛ چرا که از نظر عملکرد در هکتار و بازدهی گلخانه‌ها بهتر‌ هستند.

معاون حجتی همچنین بابیان اینکه در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه قرار است، ۴۸ هزار هکتار به طرح‌های گلخانه‌ای کشور اضافه شود، تصریح کرد: یکی از دیگر طرح‌ها احیای اراضی شیب‌دار کشور است که برای برنامه ششم توسعه قرار است ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی از آب سبز استفاده شود.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: در مناطقی که عمدتاً بارندگی بالای ۴۰۰ میلی‌متر داشته باشند که معمولاً مناطق شمالی کشور را دربرمی‌گیرد، در راستای اقتصاد مقاومتی این طرح اجرا می‌شود که می‌تواند اشتغال‌زایی زیادی را هم در پی داشته باشد.

طهماسبی همچنین پیش‌بینی کرد که امسال در مجموع ۲۲ میلیون تن محصولات گلخانه‌ای و باغبانی در کشور تولید شود.

به گزارش خبرنگار فارس، نخستین کنفرانس بین‌المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران صبح امروز با حضور اساتید باغبانی کشورهای خارجی و داخلی و همچنین حضور حجتی وزیر جهاد کشاورزی، بخشنده معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی این وزارتخانه و طهماسبی معاون باغبانی در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس آغاز به‌کار کرد.

این کنفرانس بین‌المللی به مدت سه روز برگزار خواهد شد که در آن آخرین دستاوردهای آبیاری نوین، تولید محصولات باغبانی در محیط گلخانه و روش‌های افزایش عملکرد در هکتار توسط استادان خارجی و داخلی ارائه می‌شود.