از واردات برنج آمریکایی تا حکایت پررنج برنج‌کاران مازندرانی

کشاورزان مازندران از کشت برنج حکایت پرغصه‌ای دارند و هر بار دست و دل‌شان از بازار این محصول می‌لرزد.

به گزارش اگری پرس به نقل از خبرگزاری فارس، این روزها صحبت از واردات برنج آمریکایی است که این موضوع اصلاً برای کشاورزی مازندران خوش‌آیند نیست.

کشاورزان مازندران از کشت برنج حکایت پرغصه‌ای دارند و هر بار دل‌شان می‌لرزد، این روزها نیز واردات برنج آمریکایی دل‌شان را لرزاند.

همه این مسائل سبب می‌شود کشاورزان رمقی برای تولید نداشته باشند و تلاش کنند با فروش زمین و تغییر کاربری سرمایه‎های‎شان را ذخیره کنند، به‌دلیل اینکه کشت برنج با توجه به مشکلات بسیار نه‌تنها سودی برای آنان ندارد، بلکه متحمل خسارت‌های بسیاری می‌شوند.

* در صورت عدم واردات نیز شاهد افزایش قیمت برنج محلی خواهیم بود

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در گذشته برنج با قیمت‌های مختلفی در بازار وجود داشت، در حالی که الان در چند نوع خلاصه شده که این مسائل موجب شده تا مردم به مصرف برنج خارجی روی آورند.

خسرو خلخالی با تأکید بر اینکه باید در مورد واردات برنج بحث کارشناسی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: باید ستاد تنظیم بازار در این مورد به‌دنبال راهکار باشد تا در صورت ضرورت اقدام به واردات کند.

وی با بیان اینکه با توجه به مصرف برنج به‌ویژه در مازندران نیاز به واردات وجود دارد، گفت: در صورت عدم واردات نیز شاهد افزایش قیمت برنج محلی خواهیم بود که این موضوع نیز با توجه به وضعیت اقتصادی امروز و کاهش قدرت خرید از توان مردم خارج است و مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ساری با اشاره به اینکه در ارتباط با مصرف برنج در مازندران باید فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد، تصریح کرد: ما به‌گونه‌ای عادت کردیم هر روز یک وعده برنج در سبد غذایی ما وجود دارد که باید فرهنگ‌سازی شود و در صورت تحقق این مهم نیازی به واردات نخواهد بود و کشاورز آسیب نیز نمی‌بیند.

* خبر نداریم که برنج خارجی از چه کشورهایی وارد می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: درباره واردات برنج آمریکایی اطلاعی نداریم، ولی برای تأمین برنج مورد نیاز داخل باید بخشی وارد شود.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه براساس برآوردها حداقل نیاز ما حدود ۶۰۰ هزار تن است، گفت: اینکه برنج مورد نیاز از کجا تأمین می‌شود مسائلی از جمله قیمت، کیفیت، بازارپسندی و ذائقه مشتریان تعیین‌کننده است که واردکنندگان اقدام به واردات می‌کنند.

وی با اعلام اینکه ما خبر نداریم که برنج خارجی از چه کشورهایی وارد می‌شود، اظهار کرد: البته در شش ماهه اول حدود ۳۰۰ هزار تن وارد شده ولی از آذرماه که برای تأمین کسری اجازه مسیر دادند، آماری در دست نداریم ولی حداقل ۶۰۰ هزار تن باید وارد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ما با نوع برنج آمریکایی کاری نداریم، تصریح کرد: اگر بیش از نیاز ما واردات صورت گیرد، این موضوع می‌تواند تولیدکنندگان را مانند سال ۹۲ با مشکل مواجه کند که رقم زیادی برنج وارد شد که موجب شد در سال ۹۳ بازار برنج دچار مشکل شود.

حیدرپور اضافه کرد: خوشبختانه دولت با مدیریت خوب توانست حدود ۱۸ هزار تن برنج مازندران و بخشی از گیلان را به‌صورت توافقی خریداری کند تا بازار برنج از حالت بی‌ثباتی خارج شود.

وی بیان کرد: امسال به‌دلیل اینکه واردات در سال گذشته کنترل شده بود و بیش از نیاز واردات صورت نگرفت، بازار نسبتاً خوبی از لحاظ قیمت نداشتیم و در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش واردات داشتیم که این موضوع موجب شد بازار داخل نسبتاً مطلوب شود و کشاورزان ما نیز مشکلی برای فروش محصول خود نداشتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه هر محصولی که بیش از نیاز و تقاضا در بازار باشد، موجب می‌شود با مشکل بازار و قیمت مواجه شود، خاطرنشان کرد: تلاش وزارت جهاد کشاورزی این است که با کنترل واردات و مدیریت مجوزهای صادرشده بازار از رونق نیفتد.

این مسئول یادآور شد: اگر بیش از اندازه واردات صورت نگیرد، خطری بازار ما را تهدید نمی‌کند، به‌دلیل اینکه مقداری از نیاز ما کسری داریم که باید از خارج تأمین شود.

به گزارش فارس، کشاورزان مازندران در کاشت برنج با دغدغه‌های بسیاری از جمله خشک‌سالی، آفت، قیمت کم محصول، واردات در هنگام برداشت، بحث مکانیزاسیون و سایر مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند که باید مسئولان به‌دنبال راه‌حلی مناسب برای برون‌رفت از مشکلات آنان باشند که امیدواریم با تلاش مسئولان شاهد لبخند رضایت برنج‌کاران باشیم.