ارزآوری ۱۰۰ میلیون دلاری ۵۰۰ هزار تن هندوانه صادراتی در ۵ ماه

بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور هندوانه با صادراتی بیش از ۵۰۰ هزار تن به ارزش ارزی کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار در صدر محصولات کشاورزی صادراتی کشور به لحاظ وزنی قرار گرفته است.

به گزارش اگری پرس؛ بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور در ۵ ماهه نخست سال هندوانه در صدر میوه های صادراتی کشور به لحاظ وزنی قرار گرفته است. به این ترتیب صادرات هندوانه از ایران بر بسیاری از محصولات دیگر کشاورزی پیشی گرفته و در پنج ماه اول سال ١٣٩٦ شمسی بیش از ۵۰۰ هزار تن هندوانه به ارزش ۹۸ میلیون دلار از ایران صادر شده است. رقم صادراتی ۱۰۰ میلیون دلاری هندوانه در حالی بدست آمده است که کل صادرات سالیانه کشور ۴۲ میلیارد دلار می‌باشد.

عراق با واردات بیش از ۳۲۱ هزار تن از این محصول در صدر فهرست خریداران هندوانه ایرانی قرار دارد. همچنین امارات با ۹۹ هزار تن، ترکیه با ۳۶ هزار تن، کویت با ۱۲ هزار تن، افغانستان با ۹۰۰۰ تن، قطر با ۸۰۰۰ تن و عمان با ۷۰۰۰ تن در رتبه‌های بعدی مقاصد صادراتی هندوانه ایرانی قرار گرفته اند.

میانگین قیمت صادراتی هندوانه ایران ۲۰ سنت است و به نظر میرسد صادرات فله ای یکی از دلایل مهم پائین بودن نجومی قیمت هندوانه ایران باشد. این در حالی است بر اساس مقررات جدید سازمان توسعه تجارت از اواسط مهر ماه صادر کنندگان امکان صادرات فله‌ای این محصول را نخواهند داشت.

گفتنی است، در سال گذشته ایران حدود  ۱۰۶ میلیون و ۳۲۰ هزار کیلوگرم هندوانه معادل ۲۳ میلیون و ۴۷۴ هزار  دلار هندوانه به کشور امارات متحده عربی صادر کرده است. در سال ۱۳۹۴ نیز، ۵۶۰ هزار تن، معادل ۱۲۶ میلیون و ۵۷۸ هزار دلار هندوانه از ایران به کشورهایی مانند پاکستان، گرجستان،‌ آذربایجان،‌ آلبانی، آلمان، افغانستان،‌ ازبکستان، روسیه سفید،‌ مجارستان،‌ هلند،‌ نروز، لهستان،‌کویت، قطر، سوئد، سوئیس، عراق، عمان و… صادر شد. بر این اساس تنها در ۵ ماه نخست به میزان صادرات هندوانه کل سال ۹۴ نزدیک شده ایم که با توجه به مطرح شدن بحثهایی در خصوص آب بر بودن تولید این محصول، ارقام مذکور نمیتواند امید وار کنننده باشد.