ارائه طرحی برای استفاده از جلبک به عنوان غذای دام و انسان

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرحی به وزیر جهاد پیشنهاد داده‌ایم که تولید خوراک دام و یا حتی غذای انسان با استفاده از جلبک‌ را در دستورکار قرار دهیم، با کشت جلبک‌ در کانون‌های گرد و غبار می‌توان این پدیده را کنترل کرد.

به گزارش اگری پرس؛ اسکندر زند صبح امروز در همایش ملی جلبک و گیاهان آبزی که در مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، به اهمیت استفاده از متون دانشگاهی در راستای توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: اکنون موضوعاتی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، همان‌هایی است که در گذشته خوانده‌ایم و باید به فکر به روز کردن این علوم باشیم.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش جمعیت دنیا باید منابع خود را از جمله امکان تأمین غذای بیشتر را مدیریت کنیم که در این راستا استفاده از گیاهان آبزی برای تولید غذای انسان و دام می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین گفت: برخی از دام‌ها مانند زنبور، کرم ابریشم و انواع حشرات را می‌توان برای تغذیه دام و طیور و حتی انسان پرورش داد، به طوری که حتی مصرف ملخ نیز حرام نیست و می‌توان از آن استفاده کرد.

وی به آینده درخشان کشت جلبک‌ها هم اشاره‌ای کرد و افزود: با استفاده از این محصول می‌تون در بخش‌های مختلف صنایع آرایشی و بهداشتی، تغذیه، روغن و حتی سوخت که کاربرد فراوانی دارد، استفاده کرد و محققان کشورمان بیش از یک دهه است که روی جلبک‌ها کار می‌کنند و نظراتی را ارائه کرده‌اند که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

یکی دیگر از پیشنهادات زند، استفاده از جلبک‌ها و کشت آن در کانون‌های گرد و غبار بود که گفت: در حال پیاده‌سازی بسته شورورزی در عمق کانون‌های گرد و غبار هستیم که این بسته شامل کشت علوفه و جلبک است.

معاون حجتی همچنین از ارائه طرحی در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در این طرح از کشت جلبک‌ها و گیاهان آبی برای مصارف دارویی و غذایی یاد شده است و امیدواریم پروژه‌هایی را در این زمینه شروع کنیم.

به گزارش خبرنگار فارس، از مجموع ۲۲ میلیون تن جلبک تولیدشده در دنیا، ایران سهم بسیار اندکی دارد، در صورتی که با استفاده از ۵ هزار کیلومتر سواحل دریایی و سواحل جزایر کشورمان، زمینه خوبی برای پرورش این محصول وجود دارد.

جلبک علاوه بر مصارف دارویی، می‌تواند به عنوان غذای دام و طیور و کاهش قیمت تمام شده تولید این محصولات نیز مورد استفاده قرار گیرد.