احیای نژاد مرغ آرین برای خروج از انحصار “راس” انگلستان

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین به ادامه بررسی لایحه حفاظت از خاک و وضعیت واردات اجداد جوجه‌های یک روزه و سرمایه‌گذاری در مرکز مرغ لاین بابل کنار می‌پردازد.

به گزارش اگری پرس و به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، همچنین رئیس سازمان دامپزشکی درباره بیماری آنفلوانزای پرندگان به اعضای کمیسیون کشاورزی گزارش می‌دهد.

 

بنابراین گزارش، در حالی موضوع سرمایه‌گذاری در مرکز مرغ لاین آرین در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار می گیرد که این موضوع چندی است به محل مناقشه میان برخی از دست اندرکاران این صنعت بدل شده است. از سویی چندی پیش محمدحسين انصاري فرد، مدير عامل سابق مجتمع مرغ لاين بابل كنار اعلام کرد با وجود اين كه ايران جزء ۸ كشور داراي مرغ نژاد لاين است، در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد بازار مرغ كشور در اختيار نژاد وارداتي به نام “راس” انگليس است. به گفته او صنعت مرغداري در دنيا به سرعت رو به رشد است و اگر در حدود ۴۰ سال پيش ضريب تبديل غذايي در طيور صنعتي ۳ به ۱ بود، امروز اين رقم به كمتر از ۱.۵ رسيده است (توليد ۱ كيلو گوشت به ازاي مصرف ۱.۵كيلو گرم دان).

 

وي افزود: رسيدن به ضريب تبديل غذايي بالا مستلزم اصلاح ژنتيك، اصلاح نژاد و بهره‌گيري از علوم تغذيه‌اي مدرن و تطابق مواد غذايي با آب و هواي منطقه دارد.

 

مدير عامل سابق مجتمع مرغ لاين افزود: در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد بازار مرغ كشور در اختيار نژاد وارداتي به نام “راس” انگليس است و علت اين موضوع اين است كه اين نژاد در بالاي ۴۲ روز توليد گوشت مي‌كند و ضريب تبديل آن بهتر از مرغ لاين “آرین” است.

 

انصاري فرد بيان داشت: اگر بتوان شرايطي فراهم كرد كه مرغ‌هاي كشتاري در كشتارگاه‌ها در روز ۳۵ و حتي زير ۳۰ كشتار شوند، ما نه تا تنها قابليت رقابت با نژادهای راس و كاب را داريم، بلكه از اين دو نژاد هم جلوتر هستيم.

 

مدیرعامل سابق مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار، دلیل استفاده نکردن مرغداران را انجام ندادن تبلیغات از سوی این مجتمع و نداشتن شناخت خوب مرغداری‌ها از این نژاد اعلام کرد.

 

در حالی انصاری فرد از نژاد آرین دفاع می کند که  مرغداران استفاده کننده از نژاد آرین، معتقدند استفاده از این نژاد در مرغداری ها توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل مرغداران به استفاده از نژادهای خارجی مانند راس یا کاب سوق می‌یابند.

 

البته سازمان اقتصادی کوثر که نمایندگی نژاد راس انگلستان را در اختیار دارد، چندی است متهم به انحصار در بازار جوجه یکروزه شده و اسکندری رییس آن سازمان در پاسخ به خبر سلطه مرغ راس انگلستان بر بازار مرغ ایران، با اشاره به لاین ایرانی مرغ آرین گفت: لاین مرغ آرین، لاین به روزی نیست، بلکه این لاینی بود که شرکت هلندی تولیدکننده آن، وقتی تصمیم به حذف آن می گیرد، آن را به ایران می فروشد.

 

وی افزود: سال ۷۶ پس از آزاد شدن یارانه‌ها در صنعت مرغداری، مرغداران به نژادی که در اختیارشان گذاشته می‌شد، اعتراض کردند. به همین دلیل ورود نژادهای مرغ آزاد شد و به دنبال این موضوع، نژادهای مختلفی از جمله راس، وارد کشور شد.

 

وزیر اسبق جهاد کشاورزی که سال هاست ریاست سازمان اقتصادی کوثر را به عهده دارد، افزود: در دوره وزارت خودم قصد سرمایه‌گذاری بر روی نژاد‌های اجداد مرغ را داشتیم که متأسفانه بودجه آن تأمین نشد، بنابراین بلافاصله پس از پایان دوره وزارت با وزیر وقت جهاد کشاورزی( صادق خلیلیان) داشتم و از او خواستم که اجازه دهد با توجه به اهمیت تأمین نژادهای مرغ و خروج از وابستگی روی این مسئله کار تحقیقاتی و تولیدی انجام دهیم که متأسفانه با درخواستم موافقت نشد.

 

وی با بیان این که تأمین نژادهای مرغ حتی با اهمیت تر از تأمین سلاح‌های جنگی است، اظهار داشت: در صورت قطع واردات از سوی تولید‌کنندگان این نژادها، طی ۶ ماه صنعت مرغداری کشور تعطیل می‌شود.

 

اسکندری با بیان این که در دولت یازدهم هم مکاتباتی در این راستا با محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی داشته‌ است، گفت: جلسه‌ای به این منظور برگزار شد، ولی برخی از آقایان با بیان مسائلی از این قبیل که ما هر چه را که بخواهیم می‌توانیم وارد کنیم و لزومی به انجام چنین کاری نیست، مانع این کار شدند.

 

 

مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین در منطقه بابل کنار استان مازندران

 

وی افزود: سالانه حدود ۲۵۰ هزار عدد جوجه اجداد وارد کشور می‌شود، حاصل آن بیش از یک میلیون تن گوشت مرغ است، بنابراین برای جلوگیری از واردات آن باید روی نژاد‌های اجداد سرمایه‌گذاری شود که متأسفانه مجوز آن توسط دولت به بخش خصوصی داده نمی‌شود.

 

لازم به ذکر است در حالی اسکندری در این مصاحبه خود که در یکی از خبرگزاری ها دلواپسانه از لزوم برخورداری از نژادی ایرانی سخن گفت که سه ماه  بعد از این اظهارات، در یکی از نشست های اتاق خبرنگاران که اخیرا سه شنبه های هر هفته در سازمان اقتصادی کوثر برگزار می شود، مدیر فروش شرکت مرغک از شرکت های نماینده نژاد “های لاین” که بزرگ ترین نژاد مرغ تخم‌گذار دنیاست، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اتکای صنعت مرغ و طیور در کشور به نژادهای خارجی از جمله راس در مرغ گوشتی و های لاین در تخم گذار تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به شمار نمی‌رود، گفت: تولید لاین تازه، اقتصادی نیست و در دنیا هم فقط دو یا سه کشور دارای نژاد لاین هستند.

 

همایونی در تشریح بیشتر دلایل این موضوع، به سرمایه گذاری ۷۹ ساله شرکت های لاین در این کار اشاره کرد و بیان داشت: “های لاین” سهم عمده بازار دنیا را در اختیار دارد، ضمن آن که با فرض احتمال بسیار ضعیف وسوسه هرگونه تحریم ارائه آن به ایران، از آنجا که ایران مشتری بزرگی برای این شرکت هاست، صاحب این شرکت، همچون سال های اخیر به دلیل آسیب مشابهی که پژو از نوع برخورد با ایران دید، زیر بار تحریم این نژاد نرفته و نخواهد رفت.

 

وی در عین حال افزود: اگر ایران قصد ورود به بحث دستاوردهای ژنتیکی در ایجاد لاین های مشابه را داشته باشد، علاوه بر اینکه امکانات بسیار قوی و زمان زیادی را به نیل به هدف احتمالی نیاز دارد، بلکه باید به فکر اقتصادی بودن آن هم باشد.

 

مدیر فروش شرکت مرغک با اشاره به این که در زمینه تولید تخم مرغ ایران از دو کشور انگلستان و هلند نیز جلوتر است و همین امر ثابت می‌کند که ما از توان علمی و تکنولوژیکی برای تولید لاین نیز برخوردار هستیم، افزود: اما لزوم سرمایه گذاری کلان و هنگفت روی این این موضوع تا امروز نزد مسوولان عالی مقام کشور ایجاد نشده است.

 

همایونی با بیان اینکه همکاری شرکت “های لاین” با ایران بیش از اینکه به نفع ما باشد، به سود این شرکت است، افزود: برخی شرکت‌های خارجی به دلیل آنکه منافعشان را در ایران می‌‌بینند از قواعد تحریم پیروی نمی‌کنند و حتی در شرایط تحریم نیز با اقسام ترفندها، همکاری خود را با ایران ادامه می‌دهند.

 

حال با توجه به این شرایط و هزینه های سنگین و زمان بری این تحقیقات، به نظر می رسد موافقان و مخالفان صف آرایی تازه ای داشته باشند؛ آن هم در شرایطی که کشور در حال خروج از حلقه تحریم های اقتصادی است. . کما این که باید دید آیا نمایندگان مجلس در حالی که بسیاری از طرح های مهم مانند بخش کشاورزی مانند اصلاح قانون نظام مهندسی کشاورزی و… چشم انتظار نوبت رسیدگی هستند، برای تدوین طرحی تازه پیرامون این موضوع، پا پیش خواهند گذاشت یا این موضوع هم فقط مطرح می شود تا به صف انتظار طرح های باقی مانده اضافه شود!؟

 

اخبار و تحلیل های تکمیلی از سوی کارشناسان موافق و مخالف در صنعت مرغداری متعاقبا پیرامون این موضوع در همین خبرگزاری منتشر خواهد شد.