احتمال افزایش ۱۲ درصدی قیمت فرآورده‌های گوشتی

دبیرانجمن فرآورده های گوشتی گفت: احتمال دارد در نیمه دوم امسال قیمت این فرآورده‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش اگری پرس به نقل از مهر؛

مجید افلاکی در نشست خبری دومین نمایشگاه بین المللی فرآورده های گوشتی که  ۲۲ تا ۲۵ آبان ماه با حضور ۱۳ شرکت خارجی در تهران برگزار می شود، در پاسخ به پرسش مهر درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده های گوشتی، اظهارداشت: ما تا قبل از سال ۹۴ صادرات چندانی در این زمینه نداشتیم اما سال گذشته حدود ۴۰۳۰ تن انواع فرآورده گوشتی از کشور صادر شد.

وی افزود: این عدد نسبت به سال ۹۴ که میزان صادرات حدود ۲۰۰۰ تن بوده تقریبا ۲ برابر شده و بیشترین صادرات ما نیز به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، شمال آفریقا، افغانستان و مواردی هم به کشورهای اروپایی انجام می شود.

دبیرانجمن فرآورده های گوشتی همچنین با بیان اینکه وارد شدن به بازار روسیه کار بسیار مشکلی است، افزود: آیین نامه های این کشور در زمینه واردات مواد غذایی بسیار مشکل است و چارچوب ما را محدود می کند حدود دو سالی است که ما روی صادرات مستقیم به روسیه متمرکز هستیم اما همانطور که اشاره شد این کار سختی است.

افلاکی اضافه کرد: ایران کشور تورمی بوده که طی ۱۵ سال گذشته به ویژه تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم تاثیرش را روی قیمت تمام شده محصولات مختلف و صنایع گذاشته است و اگر تولید کنندگان در یک سال هم بخواهند تحمل کنند و قیمت‌ شان را افزایش ندهند در سال‌های بعد باید قیمت خود را افزایش دهند تا بتوانند تولید را ادامه دهند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ طی ماه‌های اخیر، درخواست افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۲ درصدی را به سازمان حمایت داده‌ایم تا بتوانیم در نیمه دوم امسال با قیمت‌های جدید محصولات خود را روانه بازار کنیم، اما اگر هر تولید کننده‌ای بتواند به مواد اولیه خود در یک بازه زمانی مشخص، با قیمت ثابتی دست پیدا کند، ترجیح می‌دهد قیمت محصول تولید شده‌اش را نیز برای حفظ مشتریان افزایش ندهد، اما اگر اینگونه نباشد چاره‌ای جز افزایش قیمت نیست.

افلاکی اضافه کرد:  با توجه به وضعیت منطقه و کشورهای منطقه خلیج فارس باید به سمت صادرات بیشتر حرکت کنیم و ببینیم که منطقه از نظر کمی و کیفی چه محصولی از ما می‌خواهد، چرا که ایران به عنوان یکی از کشورهای اسلامی می‌تواند مساله‌ صادرات با گواهی حلال را در بین کشورهای همسایه اسلامی رونق دهد که در این میان کشورهایی مانند امارات متحده عربی و قطر می‌توانند به عنوان مقاصد اصلی در نظر گرفته شود.