اجرای برنامه محور بودن کشاورزی در گرو چیست؟

رعایت الگوی کشت و ایجاد زنجیره تولید از مزرعه تا سفره یکی از ابتدایی‌ترین مصادیقی است که در موضوع محوری بودن کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش اگری پرس، برنامه محور بودن کشاورزی و بهره گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا از جمله مواردی است که در راستای توسعه پایدار و رقابت در بازارهای صادراتی مورد توجه قرار گرفته است.

البته ناگفته نماند که رعایت الگوی کشت و ایجاد زنجیره تولید از مزرعه تا سفره یکی از ابتدایی‌ترین مصادیقی است که در موضوع محوری بودن کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد.
حال برای اطلاع از آخرین وضعیت برنامه‌های محوری بودن کشاورزی و دستاوردهای آن برای بخش به سراغ مسئولان امر می‌رویم.
رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: تک نرخی شدن ارز، مبارزه جدی با قاچاق کالا، واگذاری تصمیمات و سیاست صادرات به بخش خصوصی، بهسازی و نوسازی زیرساخت‌های کشاورزی و رفع موانع صادرات غیر نفتی از جمله انتظارات بخش خصوصی از دولت دوازدهم است.
وی افزود: ورود به سازمان تجارت جهانی، حمایت از محصولات ارگانیک در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴، جلوگیری از واردات محصولات تراریخته، استفاده از فناوری‌های روز دنیا، ایجاد زمینه‌های مناسب در جهت بهره‌وری بالا از منابع آبی و خاکی، استفاده از ارز صادراتی برای واردات و اصلاح ساختار سیستم بانکی در جهت رسیدن به نظام بانکداری اسلامی از جمله برنامه محوری بخش کشاورزی به شمار می‌رود.
نورانی با اشاره به دستاوردهای محوری بودن بخش کشاورزی بیان کرد: با توجه به پتانسیل بالای کشور درصورت اجرای برنامه مناسب امکان توسعه تولید و صادرات محصولات کشاورزی و جلوگیری از قاچاق وجود دارد.
به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اجرای این سیاست‌ها در مرحله نخست صادرات فراتر از ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

بخش کشاورزی برای پیشرفت نیازمند برنامه مدون است

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان بخش کشاورزی گفت: برنامه محور بودن بخش کشاورزی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا از جمله مواردی است که برای توسعه پایدار و رقابتی بودن در بازار‌های داخلی و صادراتی امری ضروری به شمار می‌رود.
وی افزود: رعایت الگوی کشت و داشتن زنجیره تولید از مزرعه تا سفره می‌تواند ضمن نجات کشاورزان از سرگردانی تولید در صادرات محصولات نقش اساسی ایفا نماید.
خان محمدی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی برای پیشرفت و توسعه نیازمند برنامه مدون است، گفت: در صورت تولید محصولات با کیفیت ضمن حضور در بازارهای صادراتی برای رقابت با سایر رقبا مشکلی نخواهیم داشت.
مدیر عامل مجمع ملی نخبگان با اشاره به نقش دولت در بخش کشاورزی تصریح کرد: دولت در بخش کشاورزی با نظارت و ارائه برنامه به کشاورزان باید به بخش خصوص فرصت دهد تا با واردات تکنولوژی به توسعه دست یابند.