آغاز فاز نخست طرح کاداستر در هفت میلیون هکتار از اراضی کشاورزی

طرح کاداستر با عکس‌برداری از هفت میلیون هکتار اراضی کشاورزی با ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار طی تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان امور اراضی کشور و سازمان نقشه‌برداری کلید خورد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، کار عکس‌برداری هوایی از هفت میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی با همکاری سازمان امور اراضی کشور و سازمان نقشه‌برداری کشور برای مدیریت منابع […]

ca7155f955e6df611d6db8e6f65daca8_Sطرح کاداستر با عکس‌برداری از هفت میلیون هکتار اراضی کشاورزی با ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار طی تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان امور اراضی کشور و سازمان نقشه‌برداری کلید خورد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، کار عکس‌برداری هوایی از هفت میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی با همکاری سازمان امور اراضی کشور و سازمان نقشه‌برداری کشور برای مدیریت منابع اراضی، ارائه خدمات، سنددار کردن اراضی و رفع تداخل مالکیت مردم و منابع طبیعی آغاز شد.

رئیس سازمان امور اراضی کشاورزی کشور در این مراسم گفت: با اجرای طرح کاداستر و تصویربرداری‌های دقیق با وضوح بالا، الگوی کشت و مدیریت صحیح زمین و آب و خاک و همچنین ساماندهی وضعیت حقوقی اراضی کشاورزی آغاز می‌شود که انتظار می‌رود فاز نخست آن طی پنج تا شش ماه آینده به خاتمه برسد.

قباد افشار افزود: با اجرای طرح کاداستر، پیمایش اراضی کشاورزی اطراف تهران و شمار کشور آغاز شده که انتظار می‌رود پس از آزادسازی اراضی، طرح پرورش ماهیان خاویاری اجرایی شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ایانا خاطرنشان کرد: در مرحله نخست، در ۱۴ استان تهیه عکس‌های هوایی با اعتبار اولیه ۵۰ میلیارد ریال آغاز می‌شود و طی فعالیت، ۶۰ میلیارد ریال دیگر نیز به این پروژه تزریق خواهد شد.

افشار ادامه داد: حداکثر طی ۱۸ ماه فاز نخست آن به پایان رسیده و فاز دوم و مابقی ۱۸ استان و ۱۱ میلیون هکتار باقیمانده در نیمه دوم سال ۹۴ اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود تا پایان دولت تدبیر و امید، این پروژه که از سال ۴۰ تاکنون در دستور کار قرار داشته و هیچ‌گاه اجرایی نشده است، به مرحله اجرایی برسد.

 

۷۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نقشه‌برداری کل کشور

رئیس سازمان امور اراضی کشور یادآور شد: به‌نظر می‌رسد برای عکس‌برداری از اراضی کشاورزی سطح کشور اعتباری بیش از هفت‌هزار میلیارد ریال مورد نیاز باشد که با ۲۰ درصد مشارکت مردم و ۸۰ درصد کمک مستقیم دولت دنبال می‌شود.

افشار تأکید کرد: این پروژه یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در جریان تدوین بودجه و با اخذ ردیف بودجه مشخص به کار خود ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون این قانون اجرایی نشده بود، اظهار داشت: دستگاه متولی این قانون به‌ویژه در قانون اصلاح‌شده اخیر مجلس، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بوده است، اما از آنجا که ۹۰ درصد اراضی کشاورزی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند، اجرایی شدن این قانون امسال و طی این تفاهم‌نامه کلید خورد.

افشار همچنین گفت: به‌نظر می‌رسد با اجرایی شدن این قانون، بهره‌برداری صحیح از زمین و جلوگیری از تخریب موانع، محقق شود و به‌طور قطع تأثیر زیادی بر مدیریت دقیق به‌ویژه الگوی کشت و مدیریت آب و خاک که مورد تأکید رهبری است، خواهد داشت.

 

مناطق بحران ریزگردها مشخص می‌شود

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: با شروع به کار این طرح، منابعی که به شکل نادرست مورد بهره‌برداری قرار گرفته و سطح پوشش کشاورزی و گیاهی شناسایی شده و برای حل بحران ریزگردها و گردوغبار نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند مبداءهای بحران در خارج کشور قرار دارد، اما خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها نقش عمده‌ای در توسعه این پدیده خواهد داشت که به شکل طبیعی اقلیم کشور را متأثر خواهد کرد.

افشار با انتقاد به برخی تصمیم‌گیری‌های نادرست طی سال‌های گذشته ادامه داد: اگر امروز شاهد خشک شدن رودخانه زاینده‌رود هستیم، به این علت است که صنایع آب‌بر به جای متمرکز شدن در استان اصفهان باید در استان‌های جنوبی قرار می‌گرفت.

وی تصریح کرد: فعالیت کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد باعث خشک شدن تالاب گاوخونی و همچنین رودخانه زاینده‌رود شده است، در حالی که برخی بی‌سلیقگی‌ها آن را متوجه بخش کشاورزی و استفاده از آب این منابع کرده است، به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌رسد عدم جانمایی صحیح برای احداث صنایع بزرگ باعث وجود معضلی در کشور شده است.

افشار یادآور شد: قرار گرفتن کارخانه‌های صنعتی در غرب استان تهران به جای منطقه شرق و همچنین خشک شدن دریاچه ارومیه از مواردی است که با مدیریت صحیح، طی سال‌های گذشته امکان جلوگیری از وجود معضلات فعلی وجود داشت، اما انتظار می‌رود با تهیه نقشه‌های هوایی و مشخص شدن پوشش‌های گیاهی، پس از این شاهد مدیریت صحیح، منابع و تصمیم‌گیری برای ایجاد صنایع باشیم.

 

چهار هواپیما طرح عکس‌برداری را پشتیبانی خواهد کرد

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور همچنین در ادامه گفت: در طرح عکس‌برداری از اراضی کشاورزی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه خواهد رسید، از جدیدترین تکنیک‌های نقشه‌برداری استفاده خواهد شد که علاوه بر باند مرئی RGB از مادون قرمز نیز برای تصویربرداری استفاده می‌شود که امکان تفسیر و تفکیک را برای مهندسان نقشه‌بردار فراهم می‌کند.

علیرضا آزموده اردلان افزود: با تعریف دقیق مساحت اراضی کشاورزی، مالکیت عمومی و دولتی و همچنین اسناد آن تثبیت خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که تکنولوژی به‌کار گرفته شده چقدر با استانداردهای روز تطابق دارد، خاطرنشان کرد: ایران در نقشه‌برداری جزو پیشروترین کشورهای منطقه است که به‌علت سبقه تاریخی، ریاضی و فیزیکی ما است.

اردلان تصریح کرد: آنچه امروز فعالیت‌های این سازمان را دشوار می‌کند، تحریم‌هایی است که به‌علت عدم واردات هواپیماهای مورد نیاز روی می‌دهد. با این حال، یک هواپیمای مجهز در آغاز و پس از شروع طرح، سه هواپیمای دیگر نیز که به‌علت تحریم‌های فعلی و نبود قطعات از چرخه خارج شده‌اند، به مرور وارد طرح خواهد شد.