آخرین وضعیت توسعه سیستم های نوین آبیاری در مزارع گندم

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران گفت: آمارهای افزایش تولید و کاهش مصرف آب بیانگر آن است که در زمینه آبیاری های نوین و تجهیز و نوسازی اراضی گندم اقدامات زیادی صورت گرفته است.

به گزارش اگری پرس، علی قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به اینکه انتقادی به خودکفایی گندم وارد نیست، اظهار داشت: با توجه به روند افزایش تولید و مازاد گندم بر نیاز در سیلو‌ها انتقاد به خودکفایی این محصول نابجاست.

وی با اشاره به اینکه گندم به عنوان کالای استراتژیک به مباحث دیپلماسی دنیا گره خورده است، افزود: از اینرو وزارت جهاد باید تمام تلاش خود را در جهت استمرار افزایش تولید محصول به کار گیرد تا دیگر نیازی به واردات این محصول طی سال‌های آتی در کشور نداشته باشیم.
ایمانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه خودکفایی گندم فشاری بر منابع زیر زمینی وارد نکرده است، گفت:طی سال‌های اخیر تدبیر و تمهیدات وزارت جهاد موجب شد تا با کاهش سطح زیر کشت محصول به خودکفایی برسیم.
رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: در سال ۹۲ با وجود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار سطح زیر کشت گندم تنها ۴ میلیون و ۸۰۰ هزارتن محصول تولید شد و این درحالی است که سال گذشته با ۵ میلیون و ۹۰۰ هزارهکتار تولید به بیش از ۱۴. ۵ میلیون تن رسید و این امر بیانگر کاهش سطح فشار بر منابع زیر زمینی است.
به گفته وی وزارت جهاد با تامین به موقع نهاده ها، به روز رسانی ماشین آلات و تخصیص ۶۰ هزار هکتار تراکتور جدید به بخش توانست ضمن افزایش عملکرد در هکتار ضایعات را نیز کاهش دهد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت اراضی سطح زیر کشت گندم بیان کرد: در شرایط کنونی از مجموع ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتارسطح زیر کشت گندم حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار به گندم آبی و مابقی گندم دیم اختصاص دارد که از این رو هیچ گونه انتقادی مبنی بر افزایش فشار بر منابع زیر زمینی به دنبال خودکفایی گندم مطرح نیست.
ایمانی با اشاره به اینکه برخی افراد گلایه‌های نسبت به بالا بودن نرخ گندم داخلی نسبت به نرخ‌های جهانی دارند، بیان کرد: علی رغم تورم ۴۰ درصدی نرخ هر کیلو گندم در دولت دهم بسیار ناچیز بود که همین امر نارضایتی کشاورزان را به همراه داشت از این رو دولت یازدهم برای جبران عقب ماندگی در سال ۹۲ اقدام به افزایش نرخ گندم از ۷۰۰ به ۱۰۵۰ تومان کرد که این روند در سال‌های آتی نیز ادامه یافت.
رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در ادامه افزود: نرخ ۷۰۰ تومانی گندم در بازارهای جهانی بیانگر پرداخت یارانه ۶۰۰ تومانی دولت به کشاورزان است از این رو لازم است که وزارت جهاد سطح زیر کشت گندم را به گونه‌ای تنظیم نماید که تنها نیاز داخل تامین شود.
وی با اشاره به توسعه روش‌های نوین آبیاری در مزارع گندم بیان کرد: آمار‌ها بیانگر آن است که سال اخیر در زمینه آبیاری‌های نوین، انتقال آب و تجهیز و نوسازی اراضی گندم اقدامات زیادی صورت گرفته که درنهایت این عوامل افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب را به همراه داشته است.
به گفته ایمانی ماده خشک گندم از ۴۵۰ گرم در هکتار به بالای یک کیلو رسیده که این امر بیانگر افرایش راندمان تولید و مصرف بهینه آب است.