آب تنها مشکل توسعه نیافتگی بخش باغبانی ما نیست/ ضعف بسته‌بندی باید زودتر برطرف شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کمبود آب تنها مشکل ما برای توسعه بخش باغبانی نیست، بلکه استفاده از پیوند در واریته‌های مختلف و مبارزه با بیماری‌ها و آفات باید برطرف شود و در بسته‌بندی هم ضعف داریم.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛ محمود حجتی صبح امروز در نخستین کنفرانس علوم باغبانی ایران که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، به تنوع اقلیم کشور برای تولید محصولات مختلف باغبانی اشاره کرد و گفت: ما در بحث باغبانی حرف‌های زیادی برای گرفتن داریم، اما در دولت یازدهم زمانی که بنده آمدم، معاونت باغبانی محو شده بود و اولین حرکت ما توجه به ظرفیت‌های این حوزه بود و مؤسسه تحقیقات باغبانی را دوباره تشکیل دادیم.

وی با اشاره به اینکه در تولید برخی محصولات باغی رتبه نخست جهان را داریم، تصریح کرد: با تمام کمبودها و مشکلات جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در تولید محصولات باغبانی هستیم و نباید محدودیت آب مانعی برای استفاده از ظرفیت‌های باغبانی شود.

حجتی با تأکید بر اینکه آب تنها محدودیت توسعه نیافتن بخش باغبانی کشور نیست، خاطرنشان کرد: محدودیت‌های دیگری مربوط به استفاده از پیوند، ژنتیک، تولید محصولات مقاوم به تنش‌های محیطی و چالش‌های دیگری مانند آفات و بیماری‌ها و سرمازدگی سبب شده که با مشکلاتی در این بخش مواجه باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در بحث گلخانه‌ها قدم‌های اولیه را برداشته‌ایم و طراحی مناسبی کرده‌ایم، اما متأسفانه در این زمینه از میانگین جهانی در حوزه گلخانه‌ها عقب هستیم.

وی همچنین به ظرفیت سواحل کشورمان در حوزه گلخانه، هیدروپونیک و تولید محصولات تجاری هم اشاره‌ای کرد و افزود: با استفاده از آب و هوای سواحل می‌توانیم محصولات اقتصادی تولید کرده و به بازارهای جهانی عرضه کنیم؛ چراکه سرمایه انسانی و زمینه تولید محصولات خوبی را داریم که تنها نیاز به تدبیر و مدیریت دارد.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت برخی کشورهای اطراف مانند روسیه هم اشاره کرد و گفت: کشوری مانند روسیه نیازمند محصولات خارج از فصل است که در کشور ما وجود دارد و بخشی از آن در گلخانه‌ها تولید می‌شود که با صادرات آن برای کشور تولید ثروت، اشتغال و رشد اقتصادی در پی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین خطاب به استادان حوزه باغبانی گفت: یکی از مشکلات کشور ما بسته‌بندی محصولات کشاورزی است که امیدواریم با کمک شما محققان این موضوع هرچه زودتر برطرف شود.