به گزارش اگری پرس به نقل از خبرآنلاین، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به روسیه پرداخته‌ است.

در این گزارش با بیان این‌که “ورود و افزایش ضریب نفوذ در بازار محصولات کشاورزی، هزینه‌بر و نیازمند صرف زمان است”. گفته شده است: “به طور معمول تصاحب سهم کشورهایی که حضور پایداری در بازار دارند، سخت است”.
بحران در روابط اتحادیه اروپا و روسیه در جولای سال ۲۰۱۴ فرصت بازاری بزرگی برای رقبای این اتحادیه در بازار روسیه ایجاد کرد.
اگر چه واردات کشاورزی این کشور از ۴۴٫۷۵  میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۲۷٫۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ کاهش یافت اما تصاحب سهم اتحادیه اروپا به عنوان شریک اصلی تجاری این کشور در تجارت کشاورزی فرصت تجاری بزرگی را ایجاد کرد.
ایران با وجود تمایل روسیه نتوانست سهم خود را در بازار کشاورزی روسیه افزایش دهد. از جمله دلایل این ناتوانی تحولات ارزی ایران و روسیه، لجستیک و پشتیبانی ضعیف تجاری در ایران، ضعف نهادی و نبود زنجیره های عرضه کالایی و تبعیض تعرفه ای واردات کالا از ایران بوده است.