به گزارش اگری پرس به نقل از مهر؛ حسن رکنی در سمینار «مدیریت جوجه کشی؛ راه حل های جامع» اظهارداشت: ایران تا دیروز وارد کننده  گوشت مرغ بود و امروز به صادرکننده تبدیل شده است بنابر این ادبیات در این صنعت تغییر کرده است.

وی افزود:پتانسیل صنعت جوجه کشی در ایران داریم که دو برابر ظرفیت مورد نیاز در داخل است اما دستگاه های مورد نیاز به روز نیست که باید تغییر کند اتفاقات بسیاری می‌توانند که کیفیت تولید را در این صنعت افزایش دهد با امکانات موجود می‌توانیم از طریق بهبود شرایط تولید با همین ظرفیت، تا ۵۰۰ هزار تومان تولید را افزایش داد اما برای افزایش قدرت رقابت پذیری باید بازنگری اساسی در تولید صورت گیرد که از نظر کیفی و استاندارد سازی مطابق با بازارهای جهانی باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد مجموعه مرغی که در دنیا تولید می شود حدود ۱۰۸ میلیون است که از این میزان حدود ۱۰ میلیون تن در تجارت جهانی قرار می‌گیرد حدود ۳ میلیون تومان در کشورهای همسایه ایران مبادله می‌شود که یک موقعیت بسیار ارزشمند برای ایران به شمار می رود.
رکنی‌گفت:در گذشته بود یکصد هزار تن گوشت مرغ داشته ایم  که حدود یک درصد تجارت جهانی این محصول است او برای افزایش آن باید انقلابی در این صنعت ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: وزن جوجه اولیه در وزن نهایی مرغی که به کشتارگاه می رود اثرگذار است و بنابراین اگر فرصت ایجاد شده که می‌توانیم روی بهبود تولید از جمله و ضمن توجه داشته باشیم و به مقالات و تحقیقات جدید توجه کنید و عوامل مختلف را از نور رطوبت و دیگر فاکتورهای محیطی را در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: در چهار سال سال گذشته تراز تجاری بخش کشاورزی را از وجود منفی هشت میلیارد دلار در پایان سال گذشته ۵ میلیارد دلار بهبود پیدا کرده است و با ادامه این روند تراز تجاری بخش کشاورزی در ایران در آینده ای نه چندان دور مثبت خواهد شد در سال ۹۲ تراز تجاری بخش دام و طیور وجود ۱۴ میلیون دلار بود که هم اکنون به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گرفته و تشکل‌های بخش خصوصی آینده روشن تری را برای ایران ترسیم کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران تا سه سال پیش واردکننده مرغ بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر ما یکی از کشورهای صادرکننده این کالا هستیم اما هنوز به جایگاهی که باید در این زمینه به آن برسیم، نرسیده‌ایم.

رکنی ادامه داد: برای حضور پررنگ در بازارهای صادراتی باید بتوانیم از نظر قیمتی با کشورهای رقیب رقابت کنیم. همچنین از نظر کیفیت و سایز، مرغ تولیدی باید مناسب باشد.

وی سایز مرغ تولیدی و مجهز نبودن کشتارگاه‌ها به خط ۲ کشتار (تخلیه کامل احشاء مرغ به صورت مکانیزه) را از جمله مشکلات صادرات مرغ عنوان کرد و افزود: علاوه بر این برخی کشورها درخواست صادرات مرغ به صورت قطعه‌بندی شده را دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اجرای طرح مرغ سایز نیز اظهار داشت: این طرح در استان‌های گرم مانند هرمزگان، بوشهر و خوزستان با استقبال خوبی از سوی مردم و تولیدکنندگان مواجه شده؛ ضمن اینکه در استان تهران نیز اجرای آن آغاز شده اما سرعت آن خیلی بالا نیست.