کشاورزان، چشم انتظار طرح جامع الگوی کشت

با توجه به آنکه بحران کم آبی یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی کشور است، از این رو با مدیریت دقیق و برنامه ریزی‌های جامع نظیر طرح جامع الگوی کشت باید از پیامدهای این امر جلوگیری کرد.

به گزارش اگری پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی سال های اخیر توجه به بخش کشاورزی و منابع طبیعی به دلیل داشتن نقش اساسی در امنیت غذایی کشور از مهمترین اولویت مسئولان امر به شمار می رود.

با توجه به آنکه بحران کم آبی یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی کشور است، از این رو با مدیریت دقیق و برنامه ریزی‌های جامع باید از پیامدهای این بحران جلوگیری نمود.

البته معاون اول رئیس جمهور معتقد است که تهیه طرح جامع الگوی کشت نقش تعیین کننده ای در کاهش استفاده از ذخایر آبی کشور دارد که بر این اساس دولت تمهیدات قانونی برای حمایت از کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند، در نظر گرفته است.

حال به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا از آخرین وضعیت تهیه طرح جامع الگوی کشت با خبر شویم:

محمد علی شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به آخرین وضعیت تهیه طرح جامع الگوی کشت، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ششم توسعه مکلف کرده‌ایم که با هدف افزایش تولید، استفاده بهینه از منابع پایه و ظرفیت های زیستی الگوی کشت در بخش کشاورزی به مرحله اجرا در بیاید.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به تدوین طرح الگوی کشت و ارائه آن به کمیسیون کشاورزی مجلس اقدام نماید.

به گفته شاعری براساس مطالعات آمایشی طرح الگوی کشت  در سال جاری به صورت پایلوت از سوی وزارت جهاد استان آغاز خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: طرح الگوی کشت با استفاده از ظرفیت منابع آب و خاک متناسب با شرایط اقلیم هر منطقه و استان باید به اجرا در بیاید.

وی تنظیم بازار براساس تولیدات داخل را از جمله مزایای اجرای طرح الگوی کشت دانست و افزود: از این رو در جهت پایداری تولید،حمایت از منافع کشاورزان و اشتغال پایدار باید هر چه سریع تر این امر از سوی وزارت جهاد کشاورزی به اجرا در بیاید.

توسعه کشت گلخانه امری مهم در اجرای الگوی کشت

علی اشرف منصوری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: الگوی کشت یکی از محورهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که متناسب با شرایط اقلیمی و میزان منابع آبی هر استان باید به اجرا در بیاید.

وی در ادامه افزود: اجرای الگوی کشت از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود، براین اساس برنامه های لازم جهت اجرا این پروزه به استان ها ابلاغ شده است.

منصوریتصریح کرد: انتقال کشت از فضای آزاد به فضای گلخانه یکی از راهکارهای اساسی اجرای الگوی کشت به شمار می رود.

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه سطح گلخانه های استان ۲ هزار و ۹۵۰ هکتار است، عنوان کرد: با تجه به آنکه ۳۰ درصد گلخانه های کشور در استان تهران است ، از این حیث این استان نسبت به سایر استان ها برتری دارد.

به گفته این مقام مسئول طی سه ماه اخیر ۶۰ هکتار گلخانه دیگر در استان تهران جهت اجرای طرح الگوی کشت احداث شده است.

منصوری تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی الگوی کشت محصولات زراعی و باغی متناسب با هر شهرستان باید مشخص شود، چراکه این امر تأثیر بسزایی در تنظیم بازار داخل و توسعه صادرات دارد.

فراهم نمودن زیرساخت های لازم برای تغییر الگو، ضروری است

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی بیان کرد: با توجه به بحران خشکسالی و کمبود منابع آبی اجرای الگوی کشت امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه الگوی کشت تنها راهکار نجات بخش کشاورزی است، افزود: نبود الگوی کشت  برنامه ریزی‌های مناسب جهت تولید، صدمات زیادی به بخش وارد کرد و کار را به جایی رسانده که هر ثانیه غفلت نسبت به اجرای این امر ویرانی بخش را به همراه دارد .

خان محمدی  ادامه داد: سرمایه‌گذاری و فراهم نمودن زیرساخت های لازم برای اجرای الگوی کشت، متناسب با شرایطی اقلیمی هر منطقه از سوی مسئولان امر ضروری است.

به گفته مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی اجرای الگوی کشت موجب ساماندهی تولید و عرضه  درنهایت تنظیم بازار محصولات کشاورزی خواهد شد.