پیش بینی تولید ۹۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال جاری

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران پیش بینی کرد امسال میزان تولید تخم مرغ در کشور به حدود ۹۵۰ هزار تن برسد.

به گزارش اگری پرس به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فرزاد طلاکش گفت: با کنترل های بهداشتی انجام شده در زمینه بیماری آنفولانزای پرندگان برآورد می کنیم تا پایان سال جاری نزدیک به ۸۵۰ هزار تن تخم مرغ صنعتی و حدود ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ بومی تولید شود.

وی سرانه مصرف مستقیم خانوار و صنعتی در ایران را حدود ۱۹۸ عدد تخم مرغ عنوان و تصریح کرد: طبق مصوب ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ تا پایان برنامه ششم توسعه سرانه مصرف باید به ۲۵۰ عدد افزایش یابد.

طلاکش افزود: برای افزایش سرانه مصرف داخلی این محصول، بخش دولتی و اصناف باید تلاش کنند باورهای غلط نسبت به تخم مرغ را اصلاح کنند چراکه امروزه در دنیا تامین پروتیین از طریق تخم مرغ جبران می شود زیرا سالم ترین و ارزانترین نوع پروتیین است و برای همه ی سنین مناسب است.

وی سرانه مصرف تخم مرغ را در اروپا برای هر نفر ۲۷۰ عدد عنوان کرد و اذعان داشت: با اثبات علمی عدم تاثیر کلسترول تخم مرغ بر بدن انسان در آمریکا نیز سرانه مصرف این محصول بعد از ۱۰ سال به ۲۶۵ عدد رسیده است.

طلاکش با بیان این که طبق آخرین آمار ۱۶۷۰ واحد تولید مرغ تخم گذار در کشور وجود دارد، گفت: ظرفیت اسمی تولید این واحدها سالانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ است، اما ۱۵ درصد این واحدها به علت داخل شدن در حریم شهری و یا مشکلات وراثتی غیر فعالند.

وی با بیان این که بعد از برنامه چهارم توسعه، تشویق وزارت جهاد کشاورزی برای تولید در همه بخش ها به ویژه بخش مرغ و تخم مرغ، در بخش مرغ تخم گذار و امنیت خوب پیش رفته است، اظهار داشت: ما هم به لحاظ تولید صنعتی و هم بهره وری در جایگاه خوبی قرار داریم به طوری که ضریب تبدیل و میزان تولید در این بخش افزایش نشان می دهد.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ افزود: ضریب تبدیل خوراک به ازای تولید یک کیلوگرم تخم مرغ ۲.۲ کیلوگرم است و این در حالی است که بعضی از واحد های تولیدی در کشور ضریب تبدیل را به ۱.۹ کیلوگرم رسانده اند که عدد قابل توجهی است.

وی ادامه داد: با انجام روش های بهنژادی در ایران برخی از واحدهای مرغداری در یک دوره تخم گذاری برای یک مرغ تا ۲۴ کیلوگرم تولید می کنند در صورتی که این عدد در شرایط معمولی در یک دوره تخم گذاری برای یک مرغ ۲۰ کیلوگرم است.

طلاکش درباره وضعیت صادرات این محصول نیز گفت: از اردیبهشت امسال با رفع ممنوعیت صادرات تخم مرغ -به علت بیماری آنفولانزا- مشکل قیمتی پیش آمد و از این رو کل صادرات ما تا امروز حدود ۷ هزار تن بوده است.

وی سال ۹۴ را سال پر رونق صادرات تخم مرغ دانست و خاطر نشان کرد که در آن سال ۹۵ هزار تن از این محصول صادر شد.

طلاکش با اشاره به این که سالانه ۱۰ درصد تولید تخم مرغ باید صادر شود، تصریح کرد: در سال گذشته به علت بیماری آنفولانزای پرندگان، این هدف محقق نشد و کل صادرات به ۴۰ هزار تن رسید.

وی ادامه داد: به علت بالارفتن پایه قیمت این محصول در داخل بر اثر تلف شدن مرغ ها به علت بیماری آنفولانزای پرندگان در سال ۹۵، فاصله مان با کشورهای رقیب مانند ترکیه، پاکستان و هند زیاد شده و از این رو دولت باید از صادرات تخم مرغ حمایت کند.

دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران با اذعان به این که سازمان دامپزشکی کشور با شروع سرما اطلاع رسانی خوبی در زمینه بیماری آنفولانزای پرندگان کرده است، ابراز امیدواری کرد که مرغداران از هم اکنون آمادگی بهداشتی و قرنطینه ای داشته باشند.

وی با اشاره به روز جهانی تخم مرغ در ۱۷ مهر ماه، گفت: امسال شعار ما در روز جهانی تخم مرغ تغذیه مناسب، شادابی و سلامت پلاس نامگذاری شده است.