پیشنهاد تاسیس شعبه بورس‌کالای ایران در کشور عراق

مدیر عامل بورس کالای ایران با ارائه پیشنهاد ایجاد یک شعبه بورس‌کالای ایران در کشور عراق گفت: با تاسیس یک بورس کالای مشترک بین دو کشور ایران و عراق می‌توان زمینه عبور از مبادلات سنتی به یک روند تجاری مدرن را ایجاد کرد.

به گزارش اگری پرس؛

سلطانی‌نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران در همایش تجارت ایران و عراق که امروز در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با بیان اینکه در دنیای امروز باید به سمت تجارت مدرن حرکت کنیم چرا که عمق بازار با افزایش رقابت و شفافیت بیشتر می‌شود، گفت: در فضای فعلی تجارت بر مبنای فاینانس انجام می‌شود و به این ترتیب منابع مالی مورد نیاز برای تجارت از خود بازار تامین می‌گردد.

وی افزود: بورس کالای ایران بستر تجارت مدرن را فراهم می‌کند و باید به این نکته توجه داشت که عدم شفافیت در مبادلات فعلی تجاری هر چند با نگاه ساده‌بینانه به نفع بازرگانان است اما نمی‌توان از این نکته غفلت داشت که عدم شفافیت قطعا موجب مداخله غیرضروری نهادهای مختلف شده و ریل‌گذاری تجارت را بر هم می‌زند.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه عراق باید از واردات کالای مصرفی اجتناب و به سمت واردات کالاهای واسطه‌ای برای قرار گرفتن در مسیر توسعه حرکت کند، گفت: بورس‌کالای ایران می‌تواند بستر لازم را برای ایجاد این فضا مهیا کند.

مدیر عامل بورس کالا افزود: در بورس کالای ایران محصولاتی مانند مواد معدنی، تولیدات صنعتی، محصولات پتروشیمی و نفتی عرضه می‌شود و در کنار آن تضامین مالی کافی در این بازار وجود داشته و می‌تواند منجر به افزایش عمق تجارت بین دو کشور شود.

وی ادامه داد: معاملات نقدی، معاملات بلندمدت، معاملات از طریق گواهی سپرده، معاملات موکول به آینده برای کشف قیمت از جمله روش‌های مختلف معامله در بورس کالای ایران است.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه در سال ۹۵، ۶٫۵ درصد از جی دی پی کشور مربوط به معاملات انجام گرفته در بورس کالای ایران بوده است گفت: در سال قبل ۳۳ میلیون تن کالا در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته و این موضوع عمق زیاد این بازار را نشان می‌دهد.

مدیر عامل بورس کالا با بیان اینکه باید کالای استاندارد از ایران به کشور عراق صادر شود گفت: برای رسیدن به این هدف باید بسترهای خدمات بیمه‌ای و انبارهای مرزی برای نگهداری کالا در مسیر ترانزیتی بین دو کشور ایجاد شود.

وی با ارائه پیشنهاد ایجاد یک شعبه بورس کالای ایران در کشور عراق گفت: با ایجاد یک بورس کالای مشترک بین دو کشور زمینه لازم برای عبور از مبادلات سنتی به یک فن تجاری مدرن مهیا می‌گردد.