پاسخ به منتقدان دولتی خرید تضمینی گندم/ کشاورزان را دلسرد و کشور را وابسته نکنیم

مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به افرادی که خرید تضمینی گندم را در برابر قیمت‌های جهانی برای دولت زیان‌آفرین می‌دانند، اظهار داشت: نباید با خوش خیالی کشاورزان را دلسرد و کشور را بار دیگر واردکننده گندم کنیم، خارجی‌ها انواع حمایت‌ها را از کشاورزانشان دارند و کشاورز ما هم در فضای اقتصادی کشور تولید می‌کند.

به گزارش اگری پرس؛ اسماعیل اسفندیاری‌پور در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند گلوتن تولید داخل بسیار پایین بوده و برای برخی مصارف صنایع باید گندم وارد شود، خاطرنشان کرد: گندمی که در ایران تولید می‌شود برای نان‌های مسطح خودمان کاملاً سازگاری دارد و گندم با پروتئین بالا برای تولید نان‌های حجیم ۴۰۰ هزار تن مورد نیاز است که ۷ تا ۸ برابر این میزان را در استان‌هایی مانند خوزستان و کرمانشاه تولید می‌کنیم

وی افزود: فقط یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن تولید گندم نوع مهرگان به‌عنوان مرغوب‌ترین گندم در خوزستان تولید می‌شود که ۱۳٫۸ درصد پروتئین دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به این نکته هم اشاره کرد که هر سال با توجه به نوع آب و هوای هر منطقه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نمونه گندم به تفکیک شهرها تهیه می‌شود و مؤسسه اصلاح بذر پس از آزمایشات لازم اجازه توزیع آنها را برای کشت جدید می‌دهد.

خبرنگار فارس پرسید برخی معتقدند گندم وارداتی کیلویی ۸۵۰ تومان تمام می‌شود و حال اینکه دولت در خرید تضمینی این محصول را کیلویی ۱۳۵۰ تومان می‌خرد که چیزی جز ضرر نیست، مجری طرح گندم این‌گونه پاسخ داد: وقتی گندم خارجی در سال‌های ۹۱-۹۰، ۳۴۰ دلار در هر تن بود، کسی صدایش درنیامد و حالا که به تنی ۱۸۵ دلار رسیده، دوستان معترضند؟ بر اساس مصوبه مجلس نرخ گندم در خرید تضمینی باید حداقل مطابق با نرخ تورم افزایش یابد. چراکه کشاورزان در فضای اقتصادی کشور محصول تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: باید تمام ابعاد را مدنظر گرفت و نباید با خوش‌خیالی کشاورزان را دلسرد کنیم تا خدای‌ناکرده دوباره نیاز به واردات گندم داشته باشیم؛ ما زندگی‌مان را با آن طرف آب تنظیم نمی‌کنیم. آنها حمایت‌های متعددی را به صورت مستقیم و  غیرمستقیم از کشاورزان خود انجام می‌دهند.

اسفندیاری‌پور در ادامه به نمونه حمایت‌های برخی کشورهای خارجی برای افزایش تولید گندم و متعادل نگه داشتن نرخ آن اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ سود تسهیلات در این کشور‌ها صفر تا ۴ درصد است اما کشاورز ما باید تسهیلاتی با نرخ ۱۵ تا ۱۸ درصد دریافت کند.

به گزارش خبرنگار فارس، این سخنان در حالی است که برخی افراد از جمله عیسی کلانتری رئیس خانه کشاورز معتقدند که گندم محصولی آب‌بر بوده که کشت آن در کشوری کم‌آب مانند ایران مقرون به صرفه نیست و با توجه به کاهش قیمت جهانی گندم و تفاوت قیمت داخلی با مشابه خارجی، برخی فشارها برای واردات گندم وجود دارد. غافل از آنکه عدم حمایت از خرید تضمینی و کشت داخلی، به‌مرور سبب دلسرد شدن کشاورزان و روی آوردن به کشت سایر محصولات می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که دو قدرت بزرگ تولیدکننده گندم دنیا آمریکا و روسیه هستند که به‌راحتی می‌توانند به دلیل مسائل سیاسی فروش این محصول به ایران را ممنوع یا محدود کنند و طبق تأکید مقام معظم رهبری تولید کالاهای استراتژی مصرفی در کشور ضروری است.