واردات گندم با بهانه بی کیفیتی آرد

بی کیفیتی آرد و حواشی اطراف آن مسئله ای است که طی چند هفته اخیر سوژه بسیاری از رسانه ها شده است.

به گزارش خبرنگار اگری پرس، بی کیفیتی آرد و حواشی اطراف آن مسئله ای است که طی چند هفته اخیر سوژه بسیاری از رسانه ها شده است.  وزیر بهداشت  در چند هفته گذشته نسبت به بالا بودن نمک در نان ایرانی تا سه برابر حد مجاز اعتراض کرده و گفته که نان غذای اصلی در کشور است و اگر نان سالمی به مردم بدهیم بخشی از وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم.

به گفته وی، هنگامی که به نانوا می‌گوییم چرا به میزان زیاد از نمک استفاده می‌کنی، می‌گوید ” آردی که به من می‌دهند مناسب نیست و خمیرش شل است و در تنور می‌ریزد بنابراین باید گندم وارداتی را با آن مخلوط کنیم این در حالی است که دو برابر قیمت جهانی گندم را برای خرید گندم ایرانی پول می‌دهیم و از طرفی نمکی به آن اضافه می‌کنیم که بیماری و هزینه اضافی ایجاد می‌کند”.

البته وزیر بهداشت تاکید کرده که به دنبال کاهش نمک و عدم استفاده از جوهر قند در نان است، چرا که در حال حاضر در برخی موارد جوهر قند گاهی با همین عنوان و گاهی با عنوان مکمل در نان استفاده می‌شود که بخشی از بیماری‌های گوارشی مردم نیز به همین دلیل است.

بعد از آنکه وزیر بهداشت گفت: شوری نان های ایرانی سه برابر حد مجاز است و باید گندم داخلی و خارجی را مخلوط کرد تا بشود جلوی نمک زدن به آردها را گرفت، وزیر جهاد کشاورزی  در حمایت گندم ایرانی برآمد.

حجتی ،وزیرجهاد کشاورزی گفت: چند ده هزار نانوایی در کشور وجود دارد. آیا واقعاً نان های تمام نانوایی ها شور است؟ یا آرد آنهابی کیفیت است؟

وی ادامه: مرکز پژوهش آرد ونان تحقیقاتی را بر روی آرد داخلی انجام  داده است اما چنین اعتقادی نداشته است. نانوایی‌ها مقصر بی‌کیفیتی نان هستند.

خلاصه اینکه کارشناسان مختلف تحلیل های مختلفی را از حرف وزیر بهداشت ارائه کردند.
یزدان سیف، مدیر عامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران سبوس گیری زیاد کارخانه های آرد و سرعت عمل بالای تخمیر خمیر در نانوایی‌ها دلیل اصلی بی‌کیفتی نان است.

اما نگاهی دقیق به اظهارات وزیربهداشت حاکی از این است که انگار هدف اصلی از اظهارات چیزی جز اقدام برای واردات گندم نبوده است.

چندی پیش هم رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در نشست خبری این سازمان  اعلام کرد که قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته به‌اندازه کافی افزایش قیمت داشته است. این موضوع نشان‌ دهنده عدم استقبال دولت از افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی و استراتژیک  برای سال جاری بود.

در حالی سخنگوی دولت اعلام می‌کند که نرخ خرید تضمینی گندم در سالجاری به اندازه کافی افزایش‌یافته است که افزایش قیمت این محصول در سال زراعی گذشته نیز بسیار ناچیز و با تورم ( حداقل ۹ درصدی) کشور هماهنگ نبود و این موضوع مورد اعتراض کشاورزان و وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفت و به دلیل عدم توافق دولت با وزیر جهاد کشاورزی این نرخ با ۵ ماه تاخیر در بهمن ماه اعلام شد.

مجموع این واکنش هادرباره گندم این مفهوم را دارد که بحث خودکافی گندم  درست نمی باشد و دولت با بهانه های مختلف به دنبال واردات گندم است.

یعنی با عدم افزایش خرید تضمینی و بهانه های مختلف در مورد بی کیفیت بودن آرد به دنبال این هستند که زمینه را برای واردات فراهم کنند.

 

*سخن گفتن از بی کیفیتی گندم داخلی آب ریخت در آسیاب دشمن است

محمدشفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در مورد اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر ضروریات واردات گندم برای بالابردن کیفیت نان تولیدی گفت: استناد سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی به نانوایان درباره استفاده از نمک برای بالا بردن کیفیت نان تولیدی از گندم می تواند دلیل متقنی برای بی کفیتی گندم تولید داخل باشد.

وی ادامه داد: مدت های زیادی است که در کشور به این بهانه از افزودنی هایی مانند جوش شیرین و نمک در نان بدون دلایل علمی استفاده می شود که با پیگیری وزیر بهداشت مصرف جوش شیرین کاهش یافته است و باید برای کاهش مصرف نمک نیز این کار پیگیری شود.

ملک زاده گفت: لیکن زیر سوال بردن گندم داخلی فقط با عنوان کردن عدم کیفیت آرد تولیدی از گندم داخلی و حمایت از واردات گندم بی انصافی و بی  توجهی به تلاش شبانه روزی خود توانستند رد تولید این محصول اساسی کشور را به خود کفایی برسانند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور افزود: طرح این مسائل با  اصول اقتصاد مقاومتی و سیاست های دولت برای خودکفایی در محصولات اساسی و استراتژیک متضاد است و باعث دلسردی مسئولان تلاشگر در تحقق اقتصاد مقاومتی و کشاورزان زحمتکش می شود و ضربات سنگینی را بر اقتصاد و امنیت غذایی کشور وارد می کند.

وی بیان کرد: لازم است بدانیم از مسائل مهمی که امروز با توجه به شرایط موجود در کشور همه آحاد ملت اعم از بخش دولتی و بخش خصوصی برای عینیت بخشیدن به آن باید از هر گونه کوششی دریغ نورزیم، موضوع تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است که هم در بحث تولید پایدار و استمرار خودکفایی و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی می توانیم نقشه شوم اجانب و دشمنان جمهوری اسلامی را نقش بر آب نموده و سرشان را به خودشان برگردانیم.

ملک زاده اظهار داشت: نظام صنفی کشاورزی ضمن تشکر از زحمات وزیر جهاد کشاورزی در جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی و توجه ویژه به تولید داخلی و حمایت از اعلام می دارد که طرح مسائل این چنینی پایمال کردن زحمات تمامی کسانی است که با برنامه ریزی و اجرای آن توانستند در تولید کشور را به خودکفایی برسانند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: هیچ دلیلی علمی مبنی بر افزایش کیفیت نان در اثر افزودن نمک وجود ندارد و در حال حاضر به دلیل مرغوبیت گندم تولید داخل توانسته ایم،۳۰۰ هزار تن از این محصول را به ایتالیا صادر کنیم. نکته مهم این است که آیا تنها افزودن نمک در نان سلامت جامعه را به خطر می اندازد؟آیا نمک موجود در سایر مواد غذایی و دیگر محصولات سلامتی مردم جامعه ما را تهدید نمی کند و هیچ آسیبی نمی رساند؟

*واردات گندم زمانی درست است که با کمبود تولید درداخل روبه رو باشیم

سید رضا نورائی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه خودکفایی گندم اقدام بسیار مهمی بود که سال گذشته محقق شد گفت: اکنون اگر با کمبود در تولید داخل مواجه بودیم صحبت از واردات گندم درست بود.

وی ادامه داد: در زمینه کیفیت گندم تولید شده نیز وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این امرمی تواند اظهار نظر کند.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ادامه داد: امروزه یکی از واریته های غنی گندم در کشور وارتیه گندم خراسان است که دارای ارزش غذایی بالایی است و از نظر کیفیت در دنیا سر آمد و مطرح است. لذا تولید کنندگان ما در داخل کشور باید با استفاده از این بذر کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند.

نورایی با بیان اینکه اظهارنظرهایی مانند سخنان وزیر بهداشت باید از نظر تخصصی بررسی شود افزود:ما سرزمین حاصلخیزی داریم که از تنوع اقلیمی مناسبی برای کشت انواع محصولات برخوردار است. لذا باید با استفاده از ظرفیت های داخلی کیفیت تولیدات خود را افزایش دهیم تا از واردات بی نیاز باشیم.

وی با انتقاد از صحبت های قاضی زاده هاشمی در همایش روز جهانی افزود: واردات تنها زمانی درست است که با کمبود تولید در داخل رو به رو باشیم. در شرایط کنونی ارتقای کیفیت گندم داخلی تنها گزینه مناسب برای حل این مشکل است، باید توجه داشت که زمینه این افزایش کیفیت نیز در داخل فراهم است که با مدیریت و برنامه ریزی مناسب می توان به آن دست یافت.

پایان/