هدف‌گذاری برای صادرات ۳۰ هزارتن قزل آلا

رییس سازمان شیلات ایران از هدف‌گذاری صادرات ۳۰ هزار تن قزل‌آلای تولید داخل به خارج از کشور در سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش اگری پرس به نقل از صدا و سیما، حسن صالحی با اشاره به تولید سالانه ۲۰۰ میلیون تن محصولات آبزی در جهان اظهار کرد: ۴۹ درصد از این تولید با صید انجام می‌شود و ۵۱ درصد آن آبزی‌پروری است.

 

وی به جمعیت یک‌درصدی ایران در جهان اشاره کرد و افزود: سال گذشته یک‌میلیون و ۹۰ هزار تن تولید آبزی در کشور داشتیم که معادل نیم درصد از تولید جهانی است.

 

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه متوسط سرانه مصرف آبزی ۲۰ کیلوگرم در دنیاست، تصریح کرد: طبق مطالعات و جهت‌گیری سازمان خواربار جهانی، غذا باید از دریاها و اقیانوس‌ها تأمین شود که انقلاب آبی نامگذاری شده است.

 

صالحی، خواستار حرکت به سوی آبزی‌پروری در دریا و سواحل کشور شد و گفت : پرورش ماهی در قفس در دریا جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

 

وی به تولید یک‌هزار تن میگوی پرورشی در استان گلستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال یک‌هزار و ۵۰۰ تن میگو در استان گلستان تولید می‌شود.

 

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به آماده‌سازی استخرهای پرورش ماهیان خاویاری در زیر سد «دز» به ظرفیت ۵۰ هزار تن، خاطرنشان کرد: ماه گذشته ۵۰ هزار تن پرورش ماهیان خاویاری در دزفول کلنگ‌زنی شده است.

 

صالحی بر پرورش ماهیان خاویاری به عنوان اولویت آبزی‌پروری در کشور تأکید کرد و یادآور شد: ماهی سوف و سفید باید از طریق پرورش در قفس تولید شود.

 

تولید روغن ماهی کیلکا در ایران

 

رییس سازمان شیلات ایران همچنین از انعقاد قرارداد تولید روغن ماهی توسط یک شرکت ایرانی و شرکت نروژی از ماهی کیلکا برای نخستین مرتبه در ایران خبر داد و اظهار کرد: پیشنهاد کردیم کارخانه مذکور در منطقه آزاد انزلی احداث شود.

 

صالحی همچنین با بیان اینکه ماهی قزل‌آلا برای صادرات باید دارای وزن ۱.۵ تا دو کیلوگرم باشد، تصریح کرد : سال گذشته ۱۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا از ایران صادر شد و امسال نیز صادرات ۳۰ هزار تن قزل‌آلا از کشور هدف‌گذاری شده است.

 

معاون وزیر جهاد  به هدف‌گذاری تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: با هماهنگی محیط زیست مطالعات لکه‌ها در خلیج فارس در راستای پرورش ماهی در قفس آغاز شده است.

 

وی با اشاره به نصب بیش از ۵۰۰ قفس در دریا به منظور پرورش ماهی در سواحل کشور، بیان کرد: ظرفیت پرورش ماهی در قفس در دریا به ۲۵ هزار تن رسیده است و تا پایان امسال به ۳۰ هزار تن افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان شیلات ایران به صادرات ۴۱۲ میلیون دلار آبزی در چهار ماه نخست سال ۹۵ از کشور اشاره کرد و گفت: در چهار ماه نخست امسال ۶۰ درصد افزایش صادرات آبزی به خارج از کشور داشتیم، ضمن اینکه واردات ما ۳۰ درصد کاهش داشته است