عذرخواهی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی بابت برنج‌های آلوده/طلبمان را از پسر اسطوره می‌گیریم

مدیر عامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران با عذرخواهی بابت برنج های آلوده در کشور گفت: برخی از این برنج‌ها معدوم شده و برخی به خوراک دام رسیده است قسمتی دیگر در حال گرفتن حکم دادگاه است.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛  یزدان سیف مدیر عامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران در اولین نشست خبری این شرکت در سال جاری اظهار کرد: برنامه ای برای مبارزه با فساد داریم چرا که فساد خط قرمز ما به حساب می آید و همه سیستم ما در این شرکت باید به صورت شفاف صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ممنوعیت ورود کالاهای اساسی به بورس کالای ایران گفت: هیچ منع قانونی برای ورود کالاهای اساسی به بورس کالای ایران وجود ندارد و در قانون افزایش بهره‌وری تاکید شده برای افزایش بهره‌وری به بورس کالای ایران آید.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد:برای سال ۹۷ الزامات خرید تضمینی در بورس کالای ایران تعیین شده است و مطمئن هستیم برای ارتقا بهره‌وری خرید تضمینی محدودیتی نداریم.

وی تصریح کرد: ۱۴ شرکت غله منطقه‌ای باید واگذار شود که ۲ مورد از این شرکت‌ها تا به امروز واگذار شده و مابقی آن واگذار خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: این شرکت‌ها به خود بخش خصوصی، کشاورزی، منتقل می‌شود تا دولت تصدی‌گری خود را کاهش دهد تا به امروز دو شرکت منطقه ۷ و ۱۳ غله واگذار شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت گندم‌های مازاد کشور گفت: ۴ درصد افزایش قیمت جهانی این محصول داشته‌ایم که این امر به ما کمک می‌کند که بتوانیم صادرات این محصول را با قیمت مناسب‌تری انجام دهیم.

یک میلیون تن گندم و مشتقات آن صادر می‌شود

سیف تاکید کرد: یک میلیون تن صادرات خود گندم، آرد و مشتقات آن در سال ۹۶ خواهیم داشت اما به دنبال آن نیستیم که میزان صادرات این محصول را افزایش دهیم بلکه تنها مازاد خرید تضمینی انجام شده را صادر می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: عرضه کالا در بورس از دیگر برنامه‌های این شرکت است و ما به دنبال شفاف‌سازی نظام شرکت بازرگانی دولت ایران هستیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره موفق نبودن عرضه بعضی غلات در بورس کالا گفت: اگر طرحی شکست می‌خورد نیاز به آسیب‌شناسی بیشتری دارد اگر خرید تضمینی به داخل بورس ببریم مکانیزم آن نیز باید تهیه شود.

سیف گفت: وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در کشور مطلوب است به طوریکه در بخش ذخایر دانه‌های روغنی نیز از تولیدات داخلی نیز خرید داریم.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین تاکید کرد: دیگر به دنبال واردات کسری محصولات مورد نیاز از یک کشور نیستیم و مسیرهای واردات خود را از کشورهای متعددی تامین می‌کنیم.

وی افزود: واردات برنج که تنها از کشور هند صورت می‌گیرد باعث ایجاد انحصار می‌شود که ما باید بتوانیم این انحصار را بشکنیم.

سیف تاکید کرد: تایلند و هند بزرگترین صادرکنندگان برنج در دنیا هستند که بعد از آن ویتنام نیز یکی از تولیدکنندگان بزرگ است. به همین منظور واردات برنج خود را از کشور تایلند انجام دادیم و کشتی‌های آن تا ۱۸ ماه جاری در ایران پهلو می‌گیرد.

وی همچنین درباره جداسازی قانون انتزاع از وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما مکلف به اجرای قانون هستیم و بنده به عنوان یک کارشناس نباید درباره نظر دولت صحبت کنم امیدوارم هر چه به نفع مصلحت کشور باشد اجرا شود.

واکنش مدیر عامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران به طلب از فرزند اسطوره فوتبال

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین درباره مطالبات باقیمانده محمد پروین فرزند اسطوره فوتبال به شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: به شما قول می‌دهم همه توان خود را برای دریافت مطالبات دولت داشته باشیم و پرونده‌های حقوقی روال قانونی خود را طی می‌کنند.

سیف افزود: اجازه دهید نام افراد در مصاحبه‌های مطبوعاتی نیاید اما این قول به نهادهای نظارتی داده می‌شود آنچه به صلاح مملکت است انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در کشت گندم، جو، کلزا از آبهای سد نیز استفاده می‌شود به طوریکه توانسته‌ایم ۵۰ تا ۶۰ درصد آب مورد نیاز این محصولات را از این طریق تامین کنیم که این اقدامات خود منجر به آب‌خانداری نیز می‌شود.

بهره‌وری مصرف آب گندم ۱۷ درصد افزایش یافت

وی در واکنش به اظهاراتی درباره آب‌بر بودن تولید گندم در کشور گفت: اگر گندم نکاریم هیچ چیزی نمی‌توانیم بکاریم زیرا در آن فصل تنها باید گندم کاشته شود و محصول دیگری نمی‌شود کاشت.

سیف یادآور شد: بهره‌وری مصرف آب در تولید گندم ۱۷ درصد افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین درباره کیفیت گندم ایران گفت: گندم ایران با کیفیت است اما بیشترین تلاش ما در حوزه مشتقات آن است تا بتوانیم صادرات خود را از این مسیر داشته باشیم.

وی در واکنش به سوء استفاده احتمالی ا ز موجودی‌های روغن‌ مخازن دولتی گفت: دولت مصمم به واگذاری تصدی‌ها است. در این شرایط نظام‌های کنترل کیفیت و اطلاعات کمی انبارها ارتقاء می‌یابد.

سیف افزود: اگر نظام کنترلی خوب نباشد ممکن است چنین آسیب‌هایی وجود داشته باشد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد: بر این اساس نظام ورود و خروج کالا اصلاح می‌شود و نظام کنترل کیفیت کالایی ما نیز از طریق افزایش ماموران ما بهبود می‌یابد و بر ورود و خروجی‌های انبارها نظارت بیشتری خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر وضعیت برنج‌های آلوده موجود در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: به مردم و مسئولان قول می‌دهیم که غذایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد سالم است البته خطاهایی نیز هر زنجیره‌ای امکانپذیر است.

عذرخواهی مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران بابت برنج‌های آلوده

سیف افزود: در شرایط امروز شرکت بازرگانی دولتی ایران پذیرفته‌ است که استانداردهای وزارت بهداشت را به عنوان متولی رعایت بهداشت پذیرفته و رعایت کند و هیچ برنجی از انبارهای شرکت بازرگانی ایران بدون تایید آنها خارجی نمی‌شود.

وی تاکید کرد: امکان ایجاد خطا وجود دارد که در این ارتباط از مردم عذرخواهی کرده و قول می‌دهیم دیگر این اتفاقات نیفتد.

وی همچنین درباره وضعیت برنج‌های آلوده گفت: برخی از این برنج‌ها معدوم شده و برخی به خوراک دام رسیده است قسمتی دیگر در حال گرفتن حکم دادگاه است.

سیف در پایان صحبت‌های خود گفت: من معتقد به آن نیستم که از مدیرعامل قبلی شرکت بازرگانی دولتی ایران خرابه‌ای تحویل گرفته‌ام و حتما کارهای مناسبی انجام شده است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در واکنش به احیای وزارت بازرگانی و بازپس‌گیری قانون انتزاع و جداسازی دوباره شرکت بازرگانی دولتی ایران از وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما تابع قانون هستیم و مجلس هر تصمیمی در این خصوص بگیرد به آن پایبندیم اما هنوز جزئیاتی درباره احتمال جدایی این شرکت از وزارت جهاد کشاورزی گرفته نشده است.

از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به اعتراض مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به ورود میوه‌های وارداتی در جلسات وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد که وی خواستار عدم تکرار این موضوع شد.