ساماندهی جامعه عشایری با اتکا به دانش بومی است

قندالی گفت: سیاست راهبردی دولت در قبال جامعه عشایری و ساماندهی آنها با اتکا به دانش بومی و دانش روز است.

به گزارش اگری پرس؛ کرمعلی قندالی رییس سازمان امور عشایر اظهار کرد: ما به دنبال حفظ اصالت زندگی عشایر هستیم اما برخی از تغییرات و پدیده ها طبیعی است و برخی از اقدامات نیز در جهت تسهیل زندگی عشایر است.

وی درباره جمعیت عشایری کشور گفت: بر اساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال ۸۷ که توسط مرکز آمار ایران انجام شده است، جمعیت عشایری کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که حدود ۱٫۸ درصد جمعیت کشور را شامل می شوند.

قندالی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب جمعیت مطلق عشایر کم نشده است، افزود: البته درصد آن نسبت به کل جمعیت کشور کاهش یافته است.

این مقام مسوول ادامه داد: در برنامه راهبردی جامعه عشایری کشور که برای افق ۱۴۰۴ طراحی شده است جمعیت عشایری کشور تقریبا ثابت خواهد ماند چرا که عرصه های موجود ظرفیت همین مقدار جمعیت را دارد که مطمئنا شیوه معیشت، کوچ و حتی نوع استقرار عشایر دستخوش تحولاتی قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان امور عشایر با بیان اینکه در گذشته ۱۰۰ درصد فعالیت عشایر مبتنی بر دام و دامداری بوده است، گفت: اکنون این میزان به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده و فعالیت هایی از قبیل صنایع دستی، گیاهان دارویی و گردشگری عشایر در حال انجام است که تنوع اشتغال و درآمد در مناطق عشایری را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در افق ۱۴۰۴ حتما عشایر در یکی از قطب های قشلاق و یا ییلاق دارای یک سرپناه می شوند، اذعان کرد: وقتی صحبت از سرپناه می کنیم خیلی سمت و سوی اسکان را پیدا نمی کند بلکه برنامه ریزی برای ایجاد امکاناتی است که عشایر با اطمینان بیشتری در آنجا زندگی کنند.

به گفته قندالی سیاست حاکمیت به هیچ وجه اسکان عشایر نیست بلکه سیاست راهبردی دولت در قبال جامعه عشایری ساماندهی آنان با اتکا به دانش بومی و دانش روز است.

وی در باره فعالیت های عشایر در حوزه اقتصاد بیان کرد: عشایر کشور ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید و در عرصه های تولید گیاهان دارویی و گردشگری نیز فعالیت هایی برای ارتقا درآمد آنان در حال پیگیری است.

قندالی با بیان اینکه بخش اعظم زندگی عشایر به لحاظ اقتصادی خودکفا  است، افزود: عشایر ۸۰ درصد مواد غذایی، پروتئینی و لبنی مورد نیاز را تولید می کنند و تنها بخش کمی از نیازهایشان را با توجه به تغییرات صورت گرفته، از بازار تامین می کنند.

رییس سازمان امور عشایر افزود: حیات اقتصادی عشایر وابسته به مرتع است و عشایر به خاطر بقای خودشان بهترین حافظان مراتع و از همه دلسوز تر هستند و ما باید تنها الزامات لازم را برای آنان فراهم کنیم.

وی با اشاره به نقش پررنگ عشایر در برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه عشایر خیلی پررنگ دیده شده اند و انتظار می رود بتوانیم با ظرفیت های پیش بینی شده در این برنامه خدمات لازم را به آنان ارائه دهیم.

قندالی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات پرداختی به عشایر بسته به نوع فعالیت و حجم آن دارد، بیان کرد: در طرح زنجیره تولید گوشت قرمز، برای هر راس دام پروار ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می شود که ۶۰ درصد آن برای تامین نهاده دامی است و بخشی نیز به عنوان نقدینگی در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی در خاتمه گفت: تاکنون  ۱٫۵ میلیارد دلار تسهیلات برای رونق اقتصاد و اشتغال در مناطق عشایری، روستایی و محروم کشور از سوی مجلس اختصاص داده شده که در قالب چندین پرو‍ژه برنامه ریزی و اجرا می شود.