رشد ۶ برابری تولید گیاه باریجه در مراتع تهران

برداشت گیاه مرتعی باریجه، از ۲ هزار هکتار از مراتع استان تهران به پایان رسید که نسبت به سال گذشته، ۶ برابر رشد نشان می دهد.

به گزارش اگری پرس به نقل از منابع طبیعی استان تهران، قاسم حقانی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران بهره برداری از گیاه باریجه را یکی از مصداق های اجرای طرح های مرتعداری چندمنظوره (تلفیقی) در مراتع استان دانست و افزود: امسال حدود ۱۸ هزار کیلوگرم صمغ این محصول از سطح مراتع استان جمع آوری شد.

وی اظهار داشت: گیاه باریجه یکی از گیاهان مهم دارویی و صنعتی است که صمغ حاصل از آن جزء فرآورده های فرعی مرتعی محسوب می شود که علاوه بر نقش مؤثر در سلامت جامعه و ایجاد اشتغال، در رشد صادرات غیرنفتی نیز نقش بسزایی دارد که این اقدام گامی مهم در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش منابع طبیعی به شمار می آید.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، تهیه و اجرای طرح های مرتعداری چند منظوره را بهترین راهکار در بهره برداری اصولی و بهینه از مراتع و استمرار و تداوم در تولید برشمرد و خاطرنشان کرد: از آنجای که اکوسیستم رویشگاهی این گیاه خاص و حساس است به منظور بهره برداری پایدار و همچنین حفظ، حمایت و احیای پایه های آن لازم است بهره برداری و برداشت از صمغ این گیاه مرتعی تحت نظارت و در قالب طرح های مطالعاتی، اجرایی انجام شود تا ضمن جلوگیری از انقراض این گیاه ارزشمند بتوان از رویش سالانه آن بهره برداری مستمر کرد.

عمده رویشگاه های این گیاه در استان های خراسان، فارس، تهران، سمنان و زنجان است  که در استان تهران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب عمده برداشت این گیاه در شهرستان های فیروزکوه و شمیرانات بوده است.