توسعه جنگل‌ها و مراتع کشور با همکاری‌های مشترک بین المللی

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به امضای سند همکاری مدیریت آبخیز حوزه بالادست سد کارون میان ایران و ژاپن گفت: از موضوعاتی که امروزه در زمینه توسعه جنگل و مرتع و آبخیزداری مطرح است انجام کارهای مشترک بین‌المللی است.

به گزارش اگری پرس به نقل از تسنیم؛ پرویز گرشاسبی ظهر امروز در مراسم امضای سند همکاری مدیریت آبخیز حوزه بالادست سد کارون میان ایران و ژاپن همکاری بین‌‌المللی ژاپن (جایکا) در محل سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیرداری کشور اظهار کرد:‌ از موضوعاتی که امروزه در حوزه جنگل و مرتع و آبخیزداری مطرح است توسعه منابع طبیعی به سمت کارهای مشترک بین‌المللی است.

وی افزود:‌ تجارب جهانی نشان داده که بدون حمایت دولت‌ها نمی توان منابع طبیعی را به خوبی مدیریت کرد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع  کشور ادامه داد: ایران و جایکا از ۱۵ سال پیش با یکدیگر همکاری داشته و پروژه‌های مشترکی انجام داده‌اند. کنترل سیل و مطالعات در این حوزه یکی از سوابق همکاریهای مشترک با جایکا است که امروزه نیز پروژه مدیریت مشارکتی در منطقه بالادست سد کارون را انجام می‌دهند.

این مقام مسئول گفت: در برنامه پنج ساله گذشته نتوانستیم به جایی برسیم. اما در دو سال اخیر توانستیم فاز یک مدیریت آبخیزداری را با کمک و همکاری جایکا در چهارمحال و بختیاری آغاز کنیم.

گرشاسبی افزود: تدوین سند فاز دوم پروژه مدیریت آبخیزداری در حوزه بالادست سد کارون ماحصل تلاش یکساله و کار مشترک است. برای کشورهایی با آب و هوای گرم و خشک مانند ایران باید مدیریتی منطقه‌ای و استانی را به سمت مدیریت رودخانه‌ای و آبخیزداری ببریم  که نمونه آن در پروژه چهارمحال و بختیاری به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: اکوسیستم بزرگ منطقه زاگرس و دو رودخانه پرآب کارون و کرخه در اکوسیستم ۶ استان کشور تاثیرگذار است و عرصه بزرگ ۳۰ میلیون هکتاری در زاگرس وجود دارد که بناست اینگونه مدیریت مشارکتی در حوزه آبخیز را توسعه دهیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع در پایان سخنان خود گفت: مشارکت مردم و سایر دستگاه‌های دولتی همواره مدنظر بوده است و اکنون برای جایگزینی مدل جامع آبخیزداری با مدل‌های حفاظتی کنونی در مجلس و دولت در حال بحث و بررسی هستیم.