انتقاد از تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم/ گندمگاران دلسرد شدند

نوری گفت: علی رغم آغاز کشت پاییزه گندم برای سال زراعی ۹۶-۹۷ نرخ خرید تضمینی گندم از سوی شورای اقتصاد اعلام نشده است.

به گزارش اگری پرس؛ راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تأخیر در پرداخت مطالبات گندمگاران اظهار کرد: علی رغم آغاز کشت پاییزه گندم برای سال زراعی ۹۶-۹۷، بخش قابل توجهی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده که این امر علاوه بر کاهش اعتماد کشاورزان نسبت به  مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بر میزان تولید این محصول استراتژیک اثر منفی خواهد داشت.

وی افزود: با گذشت هجده روز از آغاز کشت پاییزه گندم، نرخ جدید خرید تضمینی گندم نیز اعلام نشد که این امر بر میزان سطح زیر کشت محصول تأثیرگذار است، چراکه گندمکاران در شرایط کنونی با مشکلاتی در پرداخت هزینه های اجاره بها زمین ، آب و نهاده ها روبرو هستند.

 

نوری با بیان اینکه تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم عادت شده است، گفت: با وجود آنکه براساس قانون خرید تضمینی، نرخ محصولات تا پایان شهریور ماه باید از سوی شورای اقتصاد اعلام شود اما در سال های گذشته نرخ این محصول استراتژیک با تأخیرهای طولانی مدت همراه بوده است.

 

به گفته وی استمرار تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران و نرخ خرید تضمینی این محصول استراتژیک، کاهش قابل توجه تولید را به همراه خواهد داشت.

 

واردات گندم در راه است

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علی رغم تمامی پیگیری های کمیسیون کشاورزی مجلس تاکنون شورای اقتصاد، نظر خاصی راجع به قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی آینده اعلام نکرده است.

 

وی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی محصولات باید تابع میزان تورم باشد، افزود: البته سال گذشته نرخ گندم کمتر از میزان تورم بود که با پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی در پی گلایه های گندمکاران به جایی نرسید، حال انتظار می رود که امسال حداقل ۱۳ تا ۱۵ درصد به نرخ ۱۳۰۰ تومانی سال گذشته اضافه شود.

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت به دنبال جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی است، بیان کرد: اگر زیر ساخت های این طرح آماده نباشد ، قیمت تضمینی جوابگوی نیاز گندمکاران نخواهد بود.

 

نوری در خاتمه در خصوص استمرار تاخیر در پرداخت مطالبات و اعلام نرخ می تواند واردات گندم را به همراه داشته باشد یا خیر، گفت: کاهش انگیزه کشاورزان از زراعت گندم بر میزان تولید تاثیر مستقیمی خواهد داشت، همانگونه که میزان تولید از ۱۴ میلیون تن سال گذشته به ۹ میلیون تن امسال رسید.