به گزارش اگری پرس به نقل از روزنامه حمایت نخستین بار ۲۱سال پیش لایحه هوای پاک با هدف جلوگیری از آلودگی هوا در مجلس مطرح و بررسی شد. با توجه به گذشت این همه سال و البته تغییر وضعیت زندگی در کلانشهری همچون تهران، مرکز پژوهش‌های مجلس چهار سال پیش اعمال اصلاحاتی بر این لایحه را آغاز کرد که این فعالیت‌ها منجر به ارایه طرحی در کمیسیون‌های مختلف مجلس شد. پس از بررسی این طرح در کمیسیون‌های مختلف مجلس، دولت به این نتیجه رسید که باید لایحه هوای پاک به صورت جامع‌تر و کامل‌تر بررسی شود تا مشکلاتی از قبیل موضوعات مرتبط با بودجه و مغایرت با قانون اساسی در لایحه برطرف شود بر این اساس، همان زمان دولت از مجلس درخواست کرد که این طرح را متوقف کنند تا لایحه هوای پاک را از اواخر سال ۹۲ در دولت تدوین کنند. روند رسیدگی به این لایحه به جایی رسید که کمیسیون‌های فرعی و اصلی زیر بنایی صنعت و محیط زیست دولت آن را بررسی و در نهایت با شکل و شمایل جدید تصویب کردند و در شهریور سال ۹۳ به هیئت دولت فرستادند و بعد از آن هم به مجلس ارایه شد. اما با گذشت یک سال
از ارسال لایحه هوای پاک از سوی دولت به مجلس بالاخره دی‌ماه سال گذشته نوبت به بررسی آن در صحن مجلس رسید. با این حال پیگیری نشدن آن تا روزهای اخیر در مجلس ادامه پیدا کرد تا اینکه آخرین خبرها حاکی از آن است که یکشنبه گذشته رییس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی لایحه هوای پاک را برای بررسی مجدد به کمیسیون کشاورزی ارجاع داده است.
یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس
در این‌باره می‌گوید: صنایع آلاینده بر سر راه تصویب لایحه هوای پاک سنگ‌اندازی می‌کنند. به گفته عباس پاپی‌زاده، اگرچه این لایحه باید در جلسه علنی روز یکشنبه ۹ آبان مورد تایید و تصویب نمایندگان واقع می‌شد اما به دلیل یکسری ایرادها به این کمیسیون ارجاع شد.
به عقیده وی، لایحه هوای پاک صنایع آلاینده را ملزم به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی می‌کند، بنابراین این صنایع و برخی
در بیرون مجلس تصویب این لایحه را مانع ادامه فعالیت‌های خود می‌دانند بنابراین سر راه تصویب آن سنگ‌اندازی می‌کنند زیرا منافع برخی با تصویب این لایحه به خطر می‌افتد.
از سوی دیگر، یک عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس نیز بر اینکه معضل آلودگی هوا و تصویب لایحه هوای پاک دغدغه جدی مجلس است، تاکید می‌کند و می‌افزاید: ایرادهای جزیی لایحه هوای پاک را به فوریت رفع و به صحن ارایه خواهیم کرد.
به گفته علی بختیاری، برخی ایرادها از سوی اعضای کمیسیون صنایع و معادن بود که در زمینه ارزیابی‌های صنایع آلاینده در این لایحه ایراد‌هایی داشتند اما دیگر ایرادها بیشتر انشایی و جزیی بوده است. البته برخی نمایندگان هم معتقد بودند در این لایحه برخی از اختیارات باید به هیات دولت و سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شود و
به صورت عمومی نباشد.
اهمیت تصویب لایحه با توجه به وارونگی هوا
در این میان، دیگر عضو این کمسیون نیز معتقد است: با توجه به احتمال وارونگی هوا لایحه هوای پاک باید سریع‌تر تصویب شود. به گفته
علی اکبری، البته چون نظرات برخی کمیسیون‌ها درباره این لایحه اعمال نشد بنابراین لازم شد نقطه نظرات آنها هم در این لایحه لحاظ شود هرچند به نظر می‌رسد برخی کمیسیون‌های فرعی، این لایحه را خیلی جدی نگرفتند. تاکید وی بر این است که کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به فوریت و در اسرع وقت ایرادهای شکلی این لایحه را رفع و به صحن ارایه می‌کند زیرا آلودگی هوا معضل مهم اغلب شهرهای کشور است و با توجه به وارونگی هوا می‌طلبد هر چه سریع‌تر این لایحه تصویب و تعیین تکلیف شود.

شاکله لایحه نباید تغییر نکند
اما توضیحات رییس مجلس نیز در زمینه لایحه هوای پاک این بود که در حال حاضر با ایرادهای متعددی در لایحه هوای پاک مواجه هستیم که ۲مسیر را می‌توانیم در پیش بگیریم یا لایحه مسکوت بماند یا برای شور دوم به کمیسیون کشاورزی ارسال شود. به گفته علی لاریجانی، از آنجایی که موضوع آلودگی هوا مهم است و می‌خواهیم در دستورکار مجلس قرار بگیرد بهتر است موضوع برای بررسی مجدد به کمیسیون ارسال شود زیرا به‌جز تهران استان‌های دیگر از جمله خوزستان، اراک و سیستان هر کدام به نحوی درگیر آلودگی هوا هستند.
رییس دستگاه قانون‌گذاری در توضیح بیشتر می‌گوید: شاکله لایحه نباید تغییر نکند زیرا شورای نگهبان به آن اشکال خواهد گرفت. تاکنون سه ماده از لایحه هوای پاک تصویب شده اما باقی مواد ایرادهای متعددی دارد که لازم است با دقت بیشتری بررسی و نظر کمیسیون‌های صنایع، بهداشت و انرژی نیز جمع‌آوری شود. با این توضیح که سه ماده تصویب شده تغییر نخواهد کرد بلکه مواد دیگر باید بررسی و منقح شود، در برخی مواد شاهد تفاوت قوانین هستیم که باید به این نکته نیز توجه شود.
اما از آنجایی که به گفته یک عضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی، این لایحه ابعاد مختلف موثر در بروز آلودگی هوا را بررسی کرده است به‌نظر می‌رسد تصویب هرچه زودتر آن به‌طور حتم مردم را از عواقب بروز پدیده وارونگی هوا و تنفس هوای ناسالم در امان نگه خواهد داشت. علی بختیاری توضیح می‌دهد: در این لایحه جرایمی برای افرادی که باعث آلایندگی هوا می شوند در نظر گرفته شده است، مانند کارخانجاتی که با تولیدات خود و بدون رعایت استانداردها
جوی از آلودگی را در هوا ایجاد می‌کنند.

ر ترمیم قوانین گذشته درباره آلایندگی هوا
از سوی دیگر، در لایحه هوای پاک دستگاه‌هایی که باعث آلودگی هوا می‌شوند کنترل و نظارت خواهند شد تا باعث بروز آلودگی هوا نشوند. این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح می‌کند که لایحه مذکور
با هدف ترمیم و تقویت قوانینی که مرتبط با آلایندگی هوا وجود داشت، به مجلس ارایه شده که امید است بعد از تصویب آن در صحن علنی مجلس بتوان نظارت گسترده‌ای بر عملکرد متخلفان داشت.
در این میان، دستگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی آلاینده از جمله مواردی هستند که در لایحه هوای پاک بر نحوه عملکرد آنها نظارت دقیقی خواهد شد همچنین جلوگیری از خشک شدن تالاب‌ها و بحران‌هایی که در پی این خشک شدن شکل خواهد گرفت از دیگر موضوعاتی است که در این لایحه گنجانده شده است. به گفته نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس، واقعیت آن است که بخش اعظمی از بروز ریزگردها در پی خشک شدن تالاب‌هاست که بروز این پدیده زندگی مردم در برخی از شهرها را با مخاطره مواجه کرده و سلامت مردم را نیز تهدید کرده است درحالی که قرار بود وزارت نیرو و محیط زیست به‌طور ویژه به این معضل بپردازند که اکنون در لایحه هوای پاک
به آن توجه شده است. اظهارات درباره این لایحه درحالی است که این روزها هوای شهرهای غرب ایران به دلیل وقوع گرد و غبار خوب نیست به‌عنوان مثال چهارشنبه گذشته مدارس و دانشگاه‌های اهواز به‌طور کامل و اداره‌ها هم در این شهر از ساعت ۱۲ظهر تعطیل شدند. هوای پایتخت نیز در ۱۰روز اخیر با توجه به سرد شدن هوا، ناسالم اعلام شد. همه اینها موجب می‌شود که امیدوار باشیم با تصویب هرچه زودتر لایحه هوای پاک و البته اجرای دقیق آن از سوی دستگاه‌های اجرایی مسئول و همدلی آنان، همه از هوایی پاک لذت ببریم و آسمان را برای همیشه آبی ببینیم.