استفاده از امعاء و احشاء در خمیرمرغ همچنان ممنوع/ میزان خمیرمرغ باید روی بسته‌بندی درج شود

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: استفاده از امعاء و احشاء برای تولید خمیرمرغ مجاز نبوده و تنها گوشت باقیمانده روی اسکلت و یا مرغ ذبح شده پایان دوره باید برای تولید خمیرمرغ استفاده شود.

به گزارش اگری پرس به نقل از فارس؛ مهدی خلج، در پاسخ به اینکه چرا علیرغم ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های پروتئینی از جمله سوسیس و کالباس این سازمان مجدداً با شرایط خاص اجازه استفاده از این محصول را صادر کرده، اظهار داشت: خمیر مرغ در کل کشورهای توسعه‌یافته مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس تعریفی که سازمان دامپزشکی کشور دارد، مرغ پایان دوره تخمگذاری ذبح شده در کشتارگاه‌های صنعتی و یا گوشت باقیمانده مرغ روی اسکلت آن در کارگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور یک تولید بهداشتی است و مصرف آن هیچ منعی در فرآورده‌های گوشتی ندارد، اما به شرط آنکه میزان استفاده آن در فرآورده نهایی روی بسته‌بندی درج شود.

وی تصریح کرد: در کشتارگاه‌های صنعتی مرغ پایان دوره امعاء و احشاء آن خالی شده که گوشت و لاشه می‌تواند هم به صورت عرضه مستقیم مصرف شود و هم به خمیر مرغ تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار فارس، طی سال‌های گذشته گزارشات مختلفی مبنی بر حمل باقیمانده مرغ از جمله چربی پوست و امعاء و احشاء از مرغ‌فروشی‌های سطح شهر به کارگاه‌های تولید خمیر مرغ منتشر شد که واکنش‌هایی را در پی داشت، تا جایی که سازمان استاندارد با هماهنگی سازمان دامپزشکی استفاده از خمیر مرغ را در سوسیس و کالباس را ممنوع کرد، اما طی یک ماه گذشته سازمان دامپزشکی اعلام کرد که استفاده از خمیر مرغ با رعایت شرایط خاص بلامانع است.