ادامه تنش آبی در حوزه مارون/از کشت‌های پرمصرف جلوگیری شود

اهواز – معاون سازمان آب و برق خوزستان از وجود تنش آبی در حوزه مارون خبر داد و جهاد کشاورزی را از کشت بیش از میزان تعیین شده در این حوزه بر حذر داشت.

به گزارش اگری پرس؛ هوشنگ حسونی زاده عصر امروز در نشست شورای کشاورزی استان خوزستان اظهار کرد: در سال گذشته یک سال پر فراز و نشیب و با کمترین بارش (آخرین استان کشور) را پشت سر گذاشتیم ولی با تمهیدات در نظر گرفته شده، توانستیم به تولید محصولات اشاره شده توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی دست پیدا کنیم.

وی افزود: در حال حاضر حجم آب‌های ذخیره شده در سدهای استان، ۱۲ میلیارد مترمکعب هست که چهار میلیارد و ۵۸۱ میلیون آن مفید است؛ این رقم نسبت به سال گذشته حدود دو میلیارد مترمکعب کمتر است. آورد مخازن سدهای استان نیز در حال حاضر ۱۱ میلیارد نسبت به طول آمار کاهش پیدا کرده است. خروجی آب از مخازن تا روز گذشته ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب و معادل سال گذشته بوده است.

حسونی زاده بیان کرد: به دلیل اینکه بارش باران در مهرماه ناچیز است؛ معمولاً خیلی جزو آمار محسوب نمی‌شود؛ در حوزه کارون بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی تا ۱۰ درصد زیر نرمال خواهیم بود. همچنین در آذرماه نزدیک به نرمال و در دی‌ماه تا ۲۰ درصد زیر نرمال خواهیم بود. شرایط بارشی در زاگرس و استان‌های غرب کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است چون بالادست و برای ما تعیین کننده خواهد بود.

معاون سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در سال جاری و آینده، حجم مفید مخازن هر کدام از سدها را تعیین و به صورت کلی چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب و میزان آورد نیز ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پیش‌بینی می‌کنیم.

حسونی زاده عنوان کرد: با وجود هماهنگی‌های انجام‌شده ولی بیش از میزان کشت تعیین شده اراضی استان به زیر کشت رفت. تا روز گذشته ۴۰۰ میلیون مترمکعب اضافه بر برنامه از سد حوزه کرخه آب رهاسازی کردیم و در حوزه مارون هم با توجه به پرتنش بودن و منابع آبی کم شاهد کاهش ۴۰ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

وی افزود: سطوح کشت شلتوک در سال جاری ۶۵ هزار و ۳۰۰ هکتار بود در حالی که توافق ما بین ۳۰ تا ۳۲ هزار بوده و باعث کاهش کیفیت آب در پائین‌دست و تلف شدن منابع آبی استان می‌شود.

حسونی زاده تأکید کرد: باید به فکر چاره‌ای برای درآمد کشاورزان بر اساس الگوی کشتی درآمدزا باشیم چون با قوه قهریه برخورد کردن با کشاورزان کار ساده و امکان‌پذیری نیست؛ باید نوع کشتی را برای کشاورزان جایگزین کنیم تا از کشت‌های پرمصرف مثل شلتوک خودداری کند.

معاون سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: همه مخازن سدهای ما منفی و از برنامه عقب هستند؛ شروع کشت پائیز که عمدتاً گندم و جو هستند را از آبان ماه شروع کنند چون اگر از مهرماه باشد از تأمین آب معذور خواهیم بود و واقعاً آب بر هست. مسئولان جهاد کشاورزی موضوع کشت کلزا در سطح ۳۰ هزار هکتار و چغندرقند در سطح ۲۰ هزار هکتار را عنوان کردند. بارها اعلام کردیم که در حوزه کارون، دز و کرخه برای تأمین آب این سطح زیر کشت چغندرقند و کلزا مشکل نداریم ولی برای حوزه مارون به دلیل مشکلات شدید امکان تأمین آب برای این محصول را نداریم و خواستار انجام کشت محصولاتی هستیم که از ۱۵ آبان به بعد شروع شود.

حسونی زاده در خصوص آیین‌نامه ماده ۱۱ گفت: این آیین‌نامه تبصره و بندهای مختلفی دارد و در صورت خواستار اجرایی شدن ماده فوق باید همه بندها اجرایی شود نه اینکه به صورت انتخابی خواستار اجرایی شدن بندها باشیم.

وی با اعلام این خبر که هرجایی که کشاورز چاه حفاری کرده و جزو شبکه‌های ممنوعه نباشد سازمان آب و برق آمادگی صدور اجازه آبیاری تحت‌فشار را می‌دهد، گفت: منابع طبیعی در برخی نقاط سدهایی ایجاد و آب ذخیره شده ولی با کاهش بارندگی، میزان ذخیره آنها کاهش پیدا کرده و با این شرایط سرمایه‌گذاری روی آنها اصلاً توجیه ندارد.

تبعات اجتماعی ممنوعیت کشت

این در حالی است که استاندار خوزستان خطاب به حسونی زاده گفت: در کشت تابستانه امسال در حوزه مارون اجازه کشت برنج و ذرت صادر نشد و تبعات اجتماعی برای ما به دنبال داشت و نارضایتی‌ها نیز افزایش پیدا کرد و اگر بخواهیم به‌هیچ‌وجه اجازه کشت چغندرقند و کلزای پاییزه هم به آنها ندهیم آن وقت مشکلات دوچندان می‌شود.

غلامرضا شریعتی بیان کرد: هرچند دغدغه آب و برق برای حوزه مارون مهم است و نسبت به آن اهتمام داریم ولی در حد امکان باید برای کشاورزان امکان کشت را ایجاد کرد.

وی خطاب به فرماندار کارون برای تقاضای تحت پوشش قرار گرفتن ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: هنوز در زمینه اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با وزارت نیرو مشکل‌داریم که طرح برای فاینانس نرفته است؛ امکان مصوب کردن افزایش سطح زیر کشت در این طرح بدون کارشناسی و بررسی وجود ندارد.

هوشنگ حسونی زاده در جواب به استاندار گفت: برای این حوزه ممنوعیت کشت نداریم فقط خواستار انجام کشت‌هایی هستیم که بعد از ۱۵ آبان ماه شروع شود و فقط خواستار به زیرکشت نرفتن چغندرقند و کلزا هستیم.